Hei!
Har gått til innkjøp av en 9-3 cab vector MY2005. Den sleit med å bli varm, tok lang tid å bli varm. Skiftet termostat til denne;
https://www.skruvat.no/Termostat-kjolem ... 62651.aspx
Den er av merket Gates og skal åpne på 88 grader. Motoren blir varm mye raskere enn før, så den gamle var definitivt gåen.
Det jeg stusser over er at når jeg ligger på E18 etter 10 min kjøring og nåla ligger "mot sørvest", og jeg gir på noen hundre meter så detter nåla markant et stykke ned rett etterpå, før den gradvis stiger igjen. Dette kan jeg fremprovosere flere ganger på rad. Det må jo bety at termostaten er åpen og at vannet kjøles i radiatoren og når frem til tempføleren rett etterpå. Men skal egentlig termostaten åpne før nåla står på klokka ni når motoren er driftsvarm?
Jeg fant denne tråden; viewtopic.php?f=12&t=44067&p=297999&hil ... at#p297999
og her ser det jo ut som man skal nå horisontal posisjon før termoen åpner. Dette er riktignok for 9-5, og 9-3 fra 2005 har jo en annen stype motor, så disse tallene gjelder kanskje ikke for min bil, men jeg synes det virker rart om termostaten skal åpne før klokka ni...
Er det noen som har tilsvarende tall for nåla på 9-3 eller har annen input? Eller noen som har 9-3 som også oppfører seg slik?
Kan man åpne SIDen på 9-3 for å se tempen slik som på 9-5
9-3 MY2005: Åpner (den nye) termostaten på riktig temperatur?
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
9-3 MY2005: Åpner (den nye) termostaten på riktig temperatur?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-3 MY2005: Åpner (den nye) termostaten på riktig temperatur?
Høres ikke riktig ut dette nei. Jeg har varierende erfaring med diverse ettermarkeds-termostater, en original er da vel ikke stort dyrere heller?
Du kan ikke på open SID på T8 som på T7, men du kan skaffe deg en dings til å sette i diagnoseuttaket som sender informasjon videre på bussen og slik kan vise info i SID.
https://www.maptunparts.no/matare-givar ... -2006.html
Du finner den også andre steder, det er ikke et maptun-produkt.
Du kan ikke på open SID på T8 som på T7, men du kan skaffe deg en dings til å sette i diagnoseuttaket som sender informasjon videre på bussen og slik kan vise info i SID.
https://www.maptunparts.no/matare-givar ... -2006.html
Du finner den også andre steder, det er ikke et maptun-produkt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: 9-3 MY2005: Åpner (den nye) termostaten på riktig temperatur?
Nevnte termostat begynte å lekke som en sil på søndag! Forbanna dr**!
Hostet opp nesten 500 spenn for en original - den funker som bare det, ikke samme rare symptomer som den billige og tett og fin! Helt annen type gummi på den originale, litt annen profil også.
Da jeg tok ut den gamle så den slik ut;
Og ja - jeg hadde dratt til med riktig moment (8 Nm), så jeg har ikke dratt den i filler.
Hostet opp nesten 500 spenn for en original - den funker som bare det, ikke samme rare symptomer som den billige og tett og fin! Helt annen type gummi på den originale, litt annen profil også.
Da jeg tok ut den gamle så den slik ut;
Og ja - jeg hadde dratt til med riktig moment (8 Nm), så jeg har ikke dratt den i filler.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 9-3 MY2005: Åpner (den nye) termostaten på riktig temperatur?
"Tilsvarande" ettermarkedsdelar er fine greier...
Personlig handlar eg nesten utelukkande originaldelar no. En får en fair kvalitet og en slepp ta oppattjobben etter kort tid pga deler som ikkje held målet.
Personlig handlar eg nesten utelukkande originaldelar no. En får en fair kvalitet og en slepp ta oppattjobben etter kort tid pga deler som ikkje held målet.