Side 1 av 1

Toppakning OG 9-5

Lagt inn: 15 apr 2018, 14:19
av totakt
Har fått konstatert utett toppakning ved å måle kjølevæske. Litt kjølevæske forsvinner, og det forsvinner nok inn i en sylinder. Litt hvit eksos. Har hatt problemer med at motor plutselig slutter å dreie rundt når jeg kinner startmotor for å starte. Det har ikke vært noe problem etter at jeg skrudde opp lokket på beholderen for overløp på kjølevæske etter stans av motor. Slipper jo trykket på kjølesystemet da, og regner med det har ført til mindre inntrenging av vann i sylinder. Vann lar seg jo ikke komprimere når jeg skal starte. Har vært i Danmark, og har fått bilen hjem for egen maskin.
Kjølesystemet kommer jo under trykk ved drift. Men lokket har vel en slags luftefunksjon også?
Er det alu.topp eller stål? En svært kort samtale med en kar som kanskje har litt peiling, påstod at det i 9 av 10 tilfeller gikk bra å bare skifte pakning uten å planslipe, å da er vi vel tilbake til spørsmålet om det er alu. eller ståltopp?
Jeg trodde dette var alu, og må planslipes..

Re: Toppakning OG 9-5

Lagt inn: 15 apr 2018, 15:40
av Ingvar N629
Alutopp. Planing må til, til nød kontrollmåling og grundig rengjøring av pakningsflaten.