Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Wolfcry » 22 apr 2018, 14:33

Nytt spørsmål angående mitt nyervervede prosjekt...

Girspaken (manuell kasse) er ekstremt "grøtete" og andregiret finner jeg ikke i det hele tatt. Etter litt søking hos diverse deleleverandører er det eneste jeg finner som kan være relatert til dette glidelagrene. Er jeg på bærtur eller tenker jeg rett i atom disse er utslitte så vil girspaken bli upresis?

Om jeg tenker rett, hvor finner jeg disse lagrene fysisk på bilen og hvor mange er det?
Er det en stor operasjon å bytte dem ut?

Eller er det noe annet som kan være galt?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 apr 2018, 17:23

Om du har en 04 med den nye overföringa er det ikkje unormalt at plastforingane i overföringa vert dårlige. Ellers kan også slitte foringar i momentstaget som går mellom bilen og kassa vere utslitt og gjere at det ikkje kjennes tight ut.
Sjöl har eg bytta foringane i overföringa til Maptun sine bronseforingar samt foringane mellom bil og kasse til Powerflex. Hadde villa tatt ei justering av giroverföringa til å byrje med, samt kanskje demontert overföringa og sjekke tilstand på fysstnemnde foringar.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Wolfcry » 22 apr 2018, 18:56

Det er en -04 ja...

Kikket på Maptun og fant de bronseforingene, men fant ikke de andre. Gidder du å linke dem til meg?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Wolfcry » 22 apr 2018, 19:03

Ser forresten på monteringsanvisningen på de foringene at de gjør det med girkassa ute av bilen. Går det greit å komme til uten å ta ut kassa av bilen?

(Har bilen stående et annet sted enn der jeg bor så jeg får ikke sjekket sånn i farta hvordan det ser ut...)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 apr 2018, 15:28

Du skal ha ei foring som heiter PFF66-220 og PFF66-221R sidan du har diesel.
Jobben kan gjerast med kassa i bil, men er naturligvis litt meir knotete. På min satt torxbolten som vert erstatta med vanlig 6-kantbolt, noko voldsomt, glad PA fikk slite med den. :p I etterkant har eg bytta på nokre bilar, der har det vore lettare å lösne heldigvis. Eit tips er å ha eit bra Torx-bits og fks. litt ventilpasta i sporet slik at du får fyllt det ut 100%.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Wolfcry » 26 apr 2018, 18:17

Ok Takker!

Har bestilt det settet fra Maptun og tenker jeg bytter det først og så ser jeg om jeg må bytte noe mer etterpå.
Så i monteringsanvisningen at de anbefalte å varme litt for å lettere få av torxbolten så jeg tar med en gassbrenner jeg har på kjøkkenet når jeg skal skru. Kombinert med nesten nytt torx-verktøy satser jeg på at det går bra. :)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ekstremt upresis giroverføring, 9-5 2,2 TiD

Legg inn av Wolfcry » 04 mai 2018, 17:04

Da kan jeg bekrefte at det var foringene som var problemet. De var så dårlige at de bare ramlet ut da jeg demonterte. De nye er nå på plass og bilen går nå i alle gir uten problem. :)

Jobben var også enklere enn fryktet, men det var trangt som fy nedi der...

Svar