Starter men stopper med nøkkel i kjøreposisjon.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Morten's Griffin
Innlegg: 16
Registrert: 30 jan 2011, 13:28

Starter men stopper med nøkkel i kjøreposisjon.

Legg inn av Morten's Griffin » 12 mai 2018, 23:59

Har noen et bidrag til dette:
Min 9-5 3,0 TID 2002 starter når startmotoren går men stopper når nøkkel slippes til kjøreposisjon.
I begynnelsen så kuttet/hakket motoren under kjøring ved ca. 2700rpm.
Så ble det problemer med å få motoren til å gå med nøkkel i kjøreposisjon.
Søkte på youtube og en i England hadde lignende problem. Motor "døde" under kjøring.
SCV (supply Control Vavle..?) Solenoide ventilene på dieselpumpa var vistnok feilkilden.
Flere verksteder mener nøkkelbryter. Har prøvd en brukt og en som jeg åpnet og rengjorde kontaktene og brukte würth spray -kontakt OL Oksydløser. Ny tenninglås står i rest hos Saab siste 8mnd.... Får ikke ny. Hjalp ikke...
Har nå satt inn nye SCV ventiler.
Har ikke ferdigmonter motor enda og prøvd med de nye ventilene.
Har også sjekke ECU, Denso 897240-8662 hos Simco = OK
Noen som andre tips? Releer i motor rommet?
Takker for alle innspill....
Saab 9-5 3,0 TID
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Starter men stopper med nøkkel i kjøreposisjon.

Legg inn av Kato » 13 mai 2018, 12:13

Kontaktsettet under tenningslåset var umiddelbart min første tanke, men det virker jo litt usannsynlig når du har skiftet dette.

Kontaktsettet distribuerer flere "typer" spenninger gitt av stillingen på nøkkelen, og én av disse gjelder nettopp posisjonene "ON" og "START". I begge disse skal batteri-/ladespenning legges over kontaktsettet til sikringene "B", - 19, - 21, -26, - 28, - 29 og -27 i instrumentpanelet. Den siste sikringen forsyner også bl.a. motorstyreenheten - noe som jo i utgangspunktet kunne gjøre kontaktsettet til hovedmistenkt.

Det kan jo ikke skade å kontrollere om spenningen er tilført disse sikringene i begge disse posisjonene.

Så kan selve kontaktsettet sjekkes for hvor godt det er, ved motstandsmåling: Ta ut sikring #4 i MAXI-sentralen og mål for spenning i begge punktene i sokkelen. Den som da er spenningsløs går (skal gå) via kontaktsettet til nevnte sikringer i begge nøkkelposisjonene. Måler du slik bør resultatet bli <1 ohm (eller så) om kontaktsettet er OK mht. denne "spenningskursen" - i disse posisjonene.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Morten's Griffin
Innlegg: 16
Registrert: 30 jan 2011, 13:28

Re: Starter men stopper med nøkkel i kjøreposisjon.

Legg inn av Morten's Griffin » 20 mai 2018, 06:56

Takk for tipset og din bidrag! Stort sett alle har foreslått nøkkelbryter som årsak.
Vel, bilen sto 40mil unna. Fikk bare sett på den innimellom. Men nå i pinsen var jeg på den igjen.
Inntil da hadde det vært mye gjetting om feilårsak.
En kompis kom innom og hadde en enkel kode leser som indikerte kamreim, den går kun på ut-ventilene.
I høst bytte jeg sensoren til kamreima da den gå 'uryddig signal'. Da ble det på opp med dekselet for å sjekke om timingen til reima var ute av posisjon.
Og den var slakk.
Feilen lå i spennrulla. defekte fjærer. Improviserte med å file til en liten linsehode bolt for å kompensere at fjæra var blitt kortere. Noen runder på fjæra var knekt i enden, som gå dårlig forspenning.
Spennrulla ble strammere og sletting av feilkode så starter den og går 'perfect'.
Nye ruller, spennrulle og kamreim bytte står for tur..
Saab 9-5 3,0 TID
Saab 9-5 3,0 Griffin
Saab 9000

Svar