Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 15 mai 2018, 21:15

Sliter med ujevn tomgang på min 9000.

Når bilen står og går på tomgang vil den gå fint på litt under 1000 rpm for så å øke til ca 2000 - 2500 rpm med ujevne mellomrom. Noen ganger bare i ett sekund eller to, mens andre ganger holder den seg der i noen sekunder før den roer seg igjen.

Dette merkes også under kjøring ved at bilen liksom vil litt ekstra fremover når jeg ligger i jevn hastighet (uansett fart). Dette fører til at jeg konstant må regulere hastigheten med mer/mindre gasspådrag.

Fikk tips fra noen om at det kunne være luftmassemåler, men ut fra hva jeg har funnet ut så er det ikke LMM på disse bilene? Eneste elektriske dingsen på luftinntaket er, om jeg ikke tar mye feil, en temperatursensor.

Så hva annet kan føre til en slik feil? Lambdasonde? Er det noe lur måte å finne ut av det på...?

Har forøvrig ingen feilkoder så ikke noe hjelp der.

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 16 mai 2018, 11:41

Har fått tips om at det kan være nevnte temperatursensor, men jeg finner ingen som har denne på lager (har sjekket hos Skruvat, Speedparts, Maptunparts, Biltema og Autodoc).

Jeg finner temperatursensorer i fleng, men kun for vanntemperatur. Er det noen som vet delenummeret på den for luftinntaket eller eventuelt har en fungerende sådan liggende?

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 mai 2018, 13:51

Om det er den som sit på röret mellom innsug og IC heiter den 9174442, og finns mellom anna gjennom originalsök på Maptun, Sp og sikkert fleire. Saabforhandlaren din kan også bestille inn om du har i området. :)
https://www.maptunparts.no/original/9174442

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 16 mai 2018, 15:36

Takk!

Da skal jeg få bestilt opp en sånn. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Ingvar N629 » 17 mai 2018, 10:28

Sjekk også vakuumslangen til MAP-sensoren, er det den minste lekkasje så blir det problemer med kjørbarhet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 17 mai 2018, 11:58

Vacuumslangene ble byttet for ca 3 år siden (kjøpt på Meca) så jeg tviler på at de lekker nå, men skal ta en ekstra sjekk når jeg gidder. :)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 05 jul 2018, 16:22

Etter en pause i feilsøkingen gjenopptok jeg prosessen i dag.

Jeg la merke til at det hørtes ut som om det klikket i et relé hver gang turtallet økte og slo derfor av klimaanlegget for å forsøke å lokalisere hvor klikket kom fra og dermed oppdaget jeg feilkilden: Klimaanlegget...

Når jeg slo det av gikk motoren helt fint på rundt 8 - 900 o/min og ikke noe relé klikket inn. Så snart jeg slo klimaanlegget på igjen klikket det i et relé og turtallet økte.

Hva kan dette skyldes?

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 05 jul 2018, 17:55

Kan det være at kompressoren til klimaanlegget har kapitulert?

Har merket meg at bilen også bruker mer bensin nå enn før så kan det være at kompressoren gir mer motstand enn det som er normalt?

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Morten N88 » 05 jul 2018, 19:16

Hva med tomgangsmotor? Sitter nært innsuget, litt avhengig av motor. Har to relativt tykke gummislanger (ca 25mm) og en ledning som går inn på den. En gummislange fra før og en fra etter spjeldhus. Om du tar ut den og ser inni der gummislangene går inn, er det mersom et spjeld der som styres av en motor. Det kan beveges en vei. Det være litt sot eller noe nedi der som gjør at det går tregt, du kan prøve å spraye ned i spjelddelen med WD-40, CRC eller lignende og la det stå litt.
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Wolfcry
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 11 jun 2012, 22:42
Medlemsnummer: N2647
Navn: Mikael
Bil: 2003 9-5 2,0 aut
Sted: Narvik

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Legg inn av Wolfcry » 05 jul 2018, 19:51

Den er ny.

Svar