Side 1 av 1

Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 15 mai 2018, 21:15
av Wolfcry
Sliter med ujevn tomgang på min 9000.

Når bilen står og går på tomgang vil den gå fint på litt under 1000 rpm for så å øke til ca 2000 - 2500 rpm med ujevne mellomrom. Noen ganger bare i ett sekund eller to, mens andre ganger holder den seg der i noen sekunder før den roer seg igjen.

Dette merkes også under kjøring ved at bilen liksom vil litt ekstra fremover når jeg ligger i jevn hastighet (uansett fart). Dette fører til at jeg konstant må regulere hastigheten med mer/mindre gasspådrag.

Fikk tips fra noen om at det kunne være luftmassemåler, men ut fra hva jeg har funnet ut så er det ikke LMM på disse bilene? Eneste elektriske dingsen på luftinntaket er, om jeg ikke tar mye feil, en temperatursensor.

Så hva annet kan føre til en slik feil? Lambdasonde? Er det noe lur måte å finne ut av det på...?

Har forøvrig ingen feilkoder så ikke noe hjelp der.

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 16 mai 2018, 11:41
av Wolfcry
Har fått tips om at det kan være nevnte temperatursensor, men jeg finner ingen som har denne på lager (har sjekket hos Skruvat, Speedparts, Maptunparts, Biltema og Autodoc).

Jeg finner temperatursensorer i fleng, men kun for vanntemperatur. Er det noen som vet delenummeret på den for luftinntaket eller eventuelt har en fungerende sådan liggende?

Bilde

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 16 mai 2018, 13:51
av Hjelle, N6
Om det er den som sit på röret mellom innsug og IC heiter den 9174442, og finns mellom anna gjennom originalsök på Maptun, Sp og sikkert fleire. Saabforhandlaren din kan også bestille inn om du har i området. :)
https://www.maptunparts.no/original/9174442

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 16 mai 2018, 15:36
av Wolfcry
Takk!

Da skal jeg få bestilt opp en sånn. :)

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 17 mai 2018, 10:28
av Ingvar N629
Sjekk også vakuumslangen til MAP-sensoren, er det den minste lekkasje så blir det problemer med kjørbarhet.

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 17 mai 2018, 11:58
av Wolfcry
Vacuumslangene ble byttet for ca 3 år siden (kjøpt på Meca) så jeg tviler på at de lekker nå, men skal ta en ekstra sjekk når jeg gidder. :)

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 05 jul 2018, 16:22
av Wolfcry
Etter en pause i feilsøkingen gjenopptok jeg prosessen i dag.

Jeg la merke til at det hørtes ut som om det klikket i et relé hver gang turtallet økte og slo derfor av klimaanlegget for å forsøke å lokalisere hvor klikket kom fra og dermed oppdaget jeg feilkilden: Klimaanlegget...

Når jeg slo det av gikk motoren helt fint på rundt 8 - 900 o/min og ikke noe relé klikket inn. Så snart jeg slo klimaanlegget på igjen klikket det i et relé og turtallet økte.

Hva kan dette skyldes?

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 05 jul 2018, 17:55
av Wolfcry
Kan det være at kompressoren til klimaanlegget har kapitulert?

Har merket meg at bilen også bruker mer bensin nå enn før så kan det være at kompressoren gir mer motstand enn det som er normalt?

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 05 jul 2018, 19:16
av Morten N88
Hva med tomgangsmotor? Sitter nært innsuget, litt avhengig av motor. Har to relativt tykke gummislanger (ca 25mm) og en ledning som går inn på den. En gummislange fra før og en fra etter spjeldhus. Om du tar ut den og ser inni der gummislangene går inn, er det mersom et spjeld der som styres av en motor. Det kan beveges en vei. Det være litt sot eller noe nedi der som gjør at det går tregt, du kan prøve å spraye ned i spjelddelen med WD-40, CRC eller lignende og la det stå litt.

Re: Ujevn tomgang 9000 2,0 CSE

Lagt inn: 05 jul 2018, 19:51
av Wolfcry
Den er ny.