Side 1 av 1

Motor/Kokeproblem og900 T8

Lagt inn: 17 feb 2005, 19:17
av Mortimer-N18
Hei alle mann..

Bil: 1985 Saab 900 Turbo 8V

Jeg har nylig hjulpet en saabmann med et problem, men det viser seg at det bare forsvant temporært. Okey, her er det som var problemet:

Fra bilen var kald så begynte det veldig fort å koke i ekspansjonstanken. Det spruter vann fra eksospotta og det ryker godt. Motoren blir veldig fort varm, men vifta starter ikke.. Begge slangene til og fra radiator er kalde selv om motoren er for varm.

Det jeg gjorde for å fikse problemet, og som funket temporært:
Jeg byttet topppakning og fjernet termostaten. Det førte til at allt fungerte som normalt. det var veldig lite røyk fra eksos, den kokte ikke og den ble ikke fort varm. Temperaturen holdt seg godt under normal siden termostaten manglet. Det skal sies at den gamle topppakningen var synlig defekt.

Jeg tenkte for meg selv at nå var det i orden :)
MEN... Etter en ukes tid uten å bli kjørt så monteres en ny termostat, systemet luftes og dette skjer:
Det koker fort i ekspansjonstanken, motoren blir fort varm, den ryker fælt og begge slangene til og fra radiatoren er kalde selv om motoren er varm... altså det samme som var før jeg gjorde mitt...

Mitt spørsmål er da: Er det mulig at vannpumpa kødder det til når den får motstand fra en termostat, eller er det rett og slett en sprekk i toppen jeg ikke har sett...????? Det at den ryker fælt og det bobler i tanken, er jo tegn på dårlig eller røket toppakning eller defekt topp. Jeg byttet jo topppakningen, så da er det vel bare toppen igjen å skylde på eller?? Synes bare allt er så merkelig når allt fungerer perfekt helt til man monterer en ny termostat (som tilsynelatende ikke åpner selv om det blir varmt.....)

Jeg står litt fast, så jeg ville satt pris på noen gode innspill :):)

Kom med det folkens :)

Lagt inn: 17 feb 2005, 19:53
av Ronny_N169
Mulig defekt/ svært dårlig vannpumpe? Om man kjører på denne årstiden uten termostat og fungerende vannpumpe skulle jo motoren være ganske så kald hele tiden. Grei måte å sjekke vannpumpa på er å åpne lufteskruen på termostathuset og ruse motoren litt for å se att strålen øker / vannet sirkuleres.

Lagt inn: 17 feb 2005, 20:46
av Mortimer-N18
Uten termostat er motoren rimelig kald hele tiden. ligger bare en mm eller to opp på de grønne feltet. Altså godt under normal temp. Og da er også vannet i slangene til/fra radiator samme temp som motor. dvs av pumpa funker... Men kanskje ikke så bra som den burde...

Lagt inn: 17 feb 2005, 22:08
av alex_ander3@hotmail.com
er radiator potte tett?

Lagt inn: 17 feb 2005, 23:04
av Ole N26
Planslip toppen, ny toppakning, så er problemet borte.
Skifte toppakning uten og planslipe er FY, FY 8)

Lagt inn: 17 feb 2005, 23:53
av Tor N12
Hvordan er trykket på slangene, er de harde?
Noen forskjell med og uten termostat?

Jeg tipper på sprekk i toppen...

Lagt inn: 18 feb 2005, 07:01
av Mortimer-N18
Det er forskjell med og uten termostat ja.
Nå har jeg bestillt "ny" topp, så får vi se hvordan det går etter plansliping av den.

Lagt inn: 18 feb 2005, 12:49
av Ronny_N169
8v toppene sprekker som regel i godset mellom ventilene (det smaleste området). Ofte greit å gjøre skikkelig rent der for å sjekke.

Lagt inn: 19 feb 2005, 01:37
av Tor N12
Jeg har hørt at 8v toppene tom87 har en tendens til å sprekke men at de fom 88 er bedre. Noen som vet om dette stemmer??

Lagt inn: 19 feb 2005, 13:24
av Mortimer-N18
Skal sjekke det området mellom ventilene når toppen blir bytta. Det er jo ikke store sprekken som skal til..