Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2018, 06:59

9-3'n skal ha mere mos, og da må resten henge med. Det er en 2009 9-3 2,0T Aero XWD. Det ser ut til at 480 nm er helt på grensen for original clutch, og det er litt lite. Derfor går det nok mot clutchbytte på 9-3'n når resten der foran etterhvert byttes ut i sterkere saker. Problemet er at jeg ikke finner stort. Så vidt jeg kan se (skal dobbelsjekke EPC når jeg kommer hjem) er det samme clutch og svinghjul på 2,0T XWD, 2,8T XWD og TurboX, dvs dobbelmassesvinghjul med 250mm clutch. Svinghjulene har en tendens til å ryke på sekserne, men holder nok bedre på 2-literen som ikke leverer fullt moment helt fra kjelleren. Jeg tenker altså å bruke original svinghjul, hvis mulig. Problemet er clutchen. Det eneste jeg finner er Spec, og selv om en Spec 2+ vil holde i bøtter og spann så er det såpass mye problemer med Spec at jeg kvier meg. Specen jeg har i 9-5en fungerer strålende, men det er mange som har hatt trøbbel av ett eller annet slag og kundeservicen deres er absolutt elendig.
Har noen tips til alternativer?? Bør holde 530 nm, ikke sinter, må være kjørbar, ikke lyd og hyl ved igangkjøring, kjerringa skal kunne bruke den, lang levetid.

EDIT: Black Diamond har til disse, men de tviler jeg på at tåler mer enn original, har sjekket tidligere. Må ha noe annet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av TiaZzz » 01 jun 2018, 10:21

https://www.sachsperformance.com/en/clu ... ower-147kw

?

Sachs Performance har jeg ikke sett kritisert mye.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2018, 10:49

Nei den er sikkert bra den, men den passer ikke til XWD som har dobbelmassesvinghjul og 250mm clutch! Aero XWD har samme clutch som Turbo X og Aero V6 XWD.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2018, 12:10

Californiaclutch har visst litt diverse, skal sende dem en mail og høre, men ønsker fortsatt tips om flere muligheter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av TiaZzz » 01 jun 2018, 12:40

Ah, det la jeg ikke merke til. Det burde vel finnes noe Cadillac eller Opel-deler å finne. Ellers har du jo gammelkara som oppgraderer clutcher etter spek. Mener jeg så noen som averterte tjenestene sine for litt siden.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Kato » 01 jun 2018, 14:01

Ingvar N629 skrev:
01 jun 2018, 06:59
9-3'n skal ha mere mos, og da må resten henge med.
Ja, det var det da. Momentkoblingen er vel ikke akkurat "romfartsspesifisert", med de hensyn erfaring har vist er nødvendige for at den skal fungere som den er. Da er det vel kanskje ikke uten grunn at om man ser på hvordan Nordic Performance, Hirsch Performance og Maptun har "sluppet" dreiemomentet, ender dette på 480 Nm for den siste.

Nå vet jeg (heller) ikke mye om hva som danner definisjonen for størrelsen på koblinger, men i WIS er disse for 9-3 MY09 (generelt) oppført med 240 mm for både trykkplate og lamell (205 mm for "innsprutaren").
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2018, 18:12

Hehe ja nå spør jeg jo fordi jeg sliter litt med å finne leverandører som leverer en clutch som holder mer enn originalt, ikke hvor mye tuningleverandørene har funnet ut at original tåler.
Spec leverer, men jeg har dårlige erfaringer med dem, derav spørsmålet om noen kjenner til og kanskje også helst har erfaring med noe annet.

XWD har 250 mm clutch.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Clutch til 9-3 XWD som tåler mye moment

Legg inn av Kjell N1179 » 06 jun 2018, 17:16

Et tips er å ta dette spørsmålet opp med P-A. Var hjemme hos han for en tid tilbake. Forsto det slik at han hadde en del erfaring med moment og clutch!
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

Svar