Tips til et verksted som FUNGERER?... (Saab diesel som soter, tett dpf).
Lagt inn: 06 jul 2018, 14:09
Hei
Jeg har en 9-3 1,9TTiD Aero 2010 mod. Lang verkstedhistorikk pga at bilens dpf titt og ofte tetter seg. Og det er her min frustrasjon kommer inn, verkstedene virker kun å bry seg med å ville bytte diselpartikkelfilteret (eller egr ventil, motorstyreenhet..U name it..), ikke finne ut HVA det er som gjør at det går tett. Bilen er verken daukjørt eller småkjørt. Mye langkjøring og alle 180 hestene får være med på lufteturen
I høst (etter et år innog ut fra 3 ulike verksteder) ble den tilsynelatende frisk først når jeg selv løsnet luftmassemåleren, blåste med trykkluft i kontakten samt strammet den til da jeg oppdaget at den ikke var satt helt inn i sporet sitt i slangen ved slangeklemma. Har gått friskt og fint frem til nå. Begynte i mai å sote mye igjen(synes godt på hvit bil), og så gikk den på tur hjem mot Oslo fra Tvedestrand i begrensad prestanda i pinsken(såkalt nødmodus?). Etter 3-4 mil på motorvei klarte den imidlertid å regenerere selv og resten av turen gikk problemfritt (men soter så den får for fet blanding.). 2 ganger etter dette har det samme skjedd, med ca 55 mils intervall, men det har løsnet på motorveiskjøring etter noen mil. Pga så dårlig erfaring med mitt "lokale" Saab verksted (Motorforum Lillestrøm) som ligger ved siden av min artbeidsplass hadde jeg håpet det ville gå greit sommeren igjennom, så jeg heller kunne levere den på vårt lille verksted hjemme der jeg bor etter at de har avviklet sommerferie (de er vant med manuell feilsøking så jeg tenkte det kunne være verdt å prøve).
Men i går skjedde det samme, bare at i stedet for å regenererer dpf selv under motorveikjøring, kneppet den til nødmodusen sin enda et hakk, og så bestemte bilen seg for å ikke starte igjen da jeg hadde et lite stopp for å fylle diesel. Fikk veihjelp fra Viking, bilen startet etter en times hvile, kjørecomputeren varsler om "begrensad prestanda" men ingen feilkoder ville komme frem for Viking sjåføren som forsøkte lese de av. Fikk bilen ned til nærmeste Saab verksted (hurra...det var Motorforum Lillestrøm det...). De tok i mot bilen, og jeg ga klar beskjed om at jeg VET at det er dpf som er tett, jeg forventer nå at de feilsøker på HVORFOR motoren får for fet blanding, og at jeg er ikke interessert i å få telefon etter timen de har satt av til bilen min, med informasjon om at de har funnet ut at partikkelfilteret er tett og må byttes.
Men hva skjer?? Joda, de ringte meg nå for en halvtime siden, med akkurat den beskjeden. Mekanikeren hadde faktisk baller nok til å skrive i sin vurdering at han regner med det har tettet seg pga småkjøring/lite aktiv kjøring (er det slik han tror om alle jenter kanskje?), eller dårlig drivstoffkvalitet. Ble så sint at jeg klarte nesten ikke snakke "høflig" da de ringte. Det må da for F... gå an å feilsøke skikkelig for å finne årsaken til dette. Bilen er helt svart over bakfangeren og bakluka, og dusten av en mekaniker påstår at det kommer av at den er daukjørt
Så...noen tips til verksted med mekanikere som har litt mellom øra og som GIDDER å gjøre en god jobb? Helst i Oslo/Lillestrøm området. Eller om noen her har god peiling og kan ta en liten jobb for meg med å se på den??
Har hatt den hos SaabCity Fornebu uten at de fant hva som var feil i fjor, og hos Leif Gjestrum Larsen som da fant den feilen som SaabCity Fornebu og Motorforum Lillestrøm ikke fant. Men da jeg hadde den tilbake hos L.G.Larsen i Larvik neste gang ble jeg litt skuffet, så er åpen for andre forslag..
Det mest frustrerende med dette er jo at jeg om en måned bytter jobb, og er nødt til å få firmabil. Det vil si at jeg må selge denne da jeg ikke har råd til å sitte med 2 Saaber i tillegg til å betale skatt på en dum kjedelig firmabil.. :-/ Så det føles om mulig enda surere å bruke penger på å fikse dette nå, da jeg vet at så fort bilen er frisk og fin så må jeg skille meg av med den.
Beklager langt innlegg med mye kanskje unødvendig informasjon, men håper virkelig det finnes noen her som har noen gode råd og tips.
Hilsen Anette
Jeg har en 9-3 1,9TTiD Aero 2010 mod. Lang verkstedhistorikk pga at bilens dpf titt og ofte tetter seg. Og det er her min frustrasjon kommer inn, verkstedene virker kun å bry seg med å ville bytte diselpartikkelfilteret (eller egr ventil, motorstyreenhet..U name it..), ikke finne ut HVA det er som gjør at det går tett. Bilen er verken daukjørt eller småkjørt. Mye langkjøring og alle 180 hestene får være med på lufteturen
I høst (etter et år innog ut fra 3 ulike verksteder) ble den tilsynelatende frisk først når jeg selv løsnet luftmassemåleren, blåste med trykkluft i kontakten samt strammet den til da jeg oppdaget at den ikke var satt helt inn i sporet sitt i slangen ved slangeklemma. Har gått friskt og fint frem til nå. Begynte i mai å sote mye igjen(synes godt på hvit bil), og så gikk den på tur hjem mot Oslo fra Tvedestrand i begrensad prestanda i pinsken(såkalt nødmodus?). Etter 3-4 mil på motorvei klarte den imidlertid å regenerere selv og resten av turen gikk problemfritt (men soter så den får for fet blanding.). 2 ganger etter dette har det samme skjedd, med ca 55 mils intervall, men det har løsnet på motorveiskjøring etter noen mil. Pga så dårlig erfaring med mitt "lokale" Saab verksted (Motorforum Lillestrøm) som ligger ved siden av min artbeidsplass hadde jeg håpet det ville gå greit sommeren igjennom, så jeg heller kunne levere den på vårt lille verksted hjemme der jeg bor etter at de har avviklet sommerferie (de er vant med manuell feilsøking så jeg tenkte det kunne være verdt å prøve).
Men i går skjedde det samme, bare at i stedet for å regenererer dpf selv under motorveikjøring, kneppet den til nødmodusen sin enda et hakk, og så bestemte bilen seg for å ikke starte igjen da jeg hadde et lite stopp for å fylle diesel. Fikk veihjelp fra Viking, bilen startet etter en times hvile, kjørecomputeren varsler om "begrensad prestanda" men ingen feilkoder ville komme frem for Viking sjåføren som forsøkte lese de av. Fikk bilen ned til nærmeste Saab verksted (hurra...det var Motorforum Lillestrøm det...). De tok i mot bilen, og jeg ga klar beskjed om at jeg VET at det er dpf som er tett, jeg forventer nå at de feilsøker på HVORFOR motoren får for fet blanding, og at jeg er ikke interessert i å få telefon etter timen de har satt av til bilen min, med informasjon om at de har funnet ut at partikkelfilteret er tett og må byttes.
Men hva skjer?? Joda, de ringte meg nå for en halvtime siden, med akkurat den beskjeden. Mekanikeren hadde faktisk baller nok til å skrive i sin vurdering at han regner med det har tettet seg pga småkjøring/lite aktiv kjøring (er det slik han tror om alle jenter kanskje?), eller dårlig drivstoffkvalitet. Ble så sint at jeg klarte nesten ikke snakke "høflig" da de ringte. Det må da for F... gå an å feilsøke skikkelig for å finne årsaken til dette. Bilen er helt svart over bakfangeren og bakluka, og dusten av en mekaniker påstår at det kommer av at den er daukjørt
Så...noen tips til verksted med mekanikere som har litt mellom øra og som GIDDER å gjøre en god jobb? Helst i Oslo/Lillestrøm området. Eller om noen her har god peiling og kan ta en liten jobb for meg med å se på den??
Har hatt den hos SaabCity Fornebu uten at de fant hva som var feil i fjor, og hos Leif Gjestrum Larsen som da fant den feilen som SaabCity Fornebu og Motorforum Lillestrøm ikke fant. Men da jeg hadde den tilbake hos L.G.Larsen i Larvik neste gang ble jeg litt skuffet, så er åpen for andre forslag..
Det mest frustrerende med dette er jo at jeg om en måned bytter jobb, og er nødt til å få firmabil. Det vil si at jeg må selge denne da jeg ikke har råd til å sitte med 2 Saaber i tillegg til å betale skatt på en dum kjedelig firmabil.. :-/ Så det føles om mulig enda surere å bruke penger på å fikse dette nå, da jeg vet at så fort bilen er frisk og fin så må jeg skille meg av med den.
Beklager langt innlegg med mye kanskje unødvendig informasjon, men håper virkelig det finnes noen her som har noen gode råd og tips.
Hilsen Anette