tenningsbank 9-5
Moderator: Moderatorer
- mortym
- Innlegg: 5
- Registrert: 21 jan 2018, 14:19
- Medlemsnummer: 13027
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 Aero
tenningsbank 9-5
Hei hei. Jeg sliter litt med å bli kvitt tenningbank. Motoren knitrer litt når turboen spoler opp på lavt turtall og man er litt tung på foten. Jeg har byttet plugger, gasspjeld pakning, renset maf og filter, prøvd med bensin fra en annen bensinstasjon (98). Alt uten noe stort hell, kanskje marginalt bedre. Har tech 2 og kan lese av knocks. Den banker på alle sylindre.
Bilen har nordic steg 2 (9-5 Aero), har hatt det i mange år. Noen tips? Lekkasje et sted?
Lagt ved film, det kan høres ca 5 sekunder inn i filmen..
https://youtu.be/6rr_JWTWHXM
Bilen har nordic steg 2 (9-5 Aero), har hatt det i mange år. Noen tips? Lekkasje et sted?
Lagt ved film, det kan høres ca 5 sekunder inn i filmen..
https://youtu.be/6rr_JWTWHXM
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: tenningsbank 9-5
Sjekk falskluft, bytt bensinfilter og pumpe og monter NY luftmassemåler. De koster ikke mange kronene.
Har du åpent filter så bytt tilbake til original, det påvirker målinga av luftmassen og både tenning og bensin blir feil fordi verdiene hentes på feil sted i matrisene, da målt luftmasse og reell luftmasse ikke stemmer overens.
Feilsøking av falskluft:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Kvitt deg med Nordic...?
Har du åpent filter så bytt tilbake til original, det påvirker målinga av luftmassen og både tenning og bensin blir feil fordi verdiene hentes på feil sted i matrisene, da målt luftmasse og reell luftmasse ikke stemmer overens.
Feilsøking av falskluft:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx
Kvitt deg med Nordic...?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- mortym
- Innlegg: 5
- Registrert: 21 jan 2018, 14:19
- Medlemsnummer: 13027
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 Aero
Re: tenningsbank 9-5
Takk for flotte tips! Flott side med gode tips. Hadde jeg vært nærmere hadde jeg tatt meg en tur.
Nytt bensinfilter har jeg liggende, ny luftmåler (org. saab) er nå bestilt. Har byttet o-ring til rør til avlastningsventilen, gummibelg etter luftmåler. Diverse vakuum slanger har blitt byttet ut med silikon på et tidligere stadium. Det er KN filter i originalboks med "dieselsnorkel"
Bilen har som sagt nordic steg 2, den har hatt dette siden 2006. Har det skjedd noe forbedringer på trim fronten siden da?
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.
Nytt bensinfilter har jeg liggende, ny luftmåler (org. saab) er nå bestilt. Har byttet o-ring til rør til avlastningsventilen, gummibelg etter luftmåler. Diverse vakuum slanger har blitt byttet ut med silikon på et tidligere stadium. Det er KN filter i originalboks med "dieselsnorkel"
Bilen har som sagt nordic steg 2, den har hatt dette siden 2006. Har det skjedd noe forbedringer på trim fronten siden da?
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: tenningsbank 9-5
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.
[/quote]Jøss! Der har du nok svaret på tenningsbank. Er ikke mye dritt i måleren som skal til før det blir feil i målingen som igjen gjør at resten av motorstyringen er feil. Kast det KN-filteret Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM
[/quote]Jøss! Der har du nok svaret på tenningsbank. Er ikke mye dritt i måleren som skal til før det blir feil i målingen som igjen gjør at resten av motorstyringen er feil. Kast det KN-filteret Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM
- mortym
- Innlegg: 5
- Registrert: 21 jan 2018, 14:19
- Medlemsnummer: 13027
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 Aero
Re: tenningsbank 9-5
Husker jeg hadde problemer med LMM på den andre bilen min, (alfa v6) litt andre symptomer, den nektet å gå over 4000 omdreininger.
Hvor sletter jeg det i tech 2? Ser at den nye LMM'en som jeg bestilte er på Lørenskog, kommer vel om ca 2 dager tenker jeg.Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: tenningsbank 9-5
Adapsjoner slettes også under sletting av feilkoder (Delete DTC) Men ta også en trykktest av innsuget som Ingvar sier. Få deg en slik på bildet. Monteres direkte på kobra. Blend av røret som kommer fra veivhusventilasjonen inn på toppen av kobra. Trykksett med max 1BAR og hør etter lekkasjer. Spray på såpevann for å lokalisere eventuelle lekkasjer. På min bil hadde verkstedet som tidligere eier benyttet brukt pakningsmasse istedet for O-ring mellom spjeldhuset og manifoilen. Den var blåst ut. Hadde ikke funnet ut av det uten trykktesten
- mortym
- Innlegg: 5
- Registrert: 21 jan 2018, 14:19
- Medlemsnummer: 13027
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 Aero
Re: tenningsbank 9-5
Supert. Skal få kjøpt inn og satt sammen trykktesteren.
- mortym
- Innlegg: 5
- Registrert: 21 jan 2018, 14:19
- Medlemsnummer: 13027
- Navn: Morten
- Bil: Saab 9-5 Aero
Re: tenningsbank 9-5
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: tenningsbank 9-5
Du får vel den levert over natten hos ex-saab forhandler. Sjekk at klemma som holder cobra og turbo sammen ikke er montert skjevt. Kan være litt knot å få den til å sitte korrekt. Godt forklart på figur 4 :)http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx