Side 1 av 1

tenningsbank 9-5

Lagt inn: 09 jul 2018, 20:27
av mortym
Hei hei. Jeg sliter litt med å bli kvitt tenningbank. Motoren knitrer litt når turboen spoler opp på lavt turtall og man er litt tung på foten. Jeg har byttet plugger, gasspjeld pakning, renset maf og filter, prøvd med bensin fra en annen bensinstasjon (98). Alt uten noe stort hell, kanskje marginalt bedre. Har tech 2 og kan lese av knocks. Den banker på alle sylindre.
Bilen har nordic steg 2 (9-5 Aero), har hatt det i mange år. Noen tips? Lekkasje et sted?

Lagt ved film, det kan høres ca 5 sekunder inn i filmen..

https://youtu.be/6rr_JWTWHXM

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 10 jul 2018, 09:06
av Ingvar N629
Sjekk falskluft, bytt bensinfilter og pumpe og monter NY luftmassemåler. De koster ikke mange kronene.

Har du åpent filter så bytt tilbake til original, det påvirker målinga av luftmassen og både tenning og bensin blir feil fordi verdiene hentes på feil sted i matrisene, da målt luftmasse og reell luftmasse ikke stemmer overens.

Feilsøking av falskluft:
http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx

Kvitt deg med Nordic...?

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 10 jul 2018, 12:12
av mortym
Takk for flotte tips! Flott side med gode tips. Hadde jeg vært nærmere hadde jeg tatt meg en tur.

Nytt bensinfilter har jeg liggende, ny luftmåler (org. saab) er nå bestilt. Har byttet o-ring til rør til avlastningsventilen, gummibelg etter luftmåler. Diverse vakuum slanger har blitt byttet ut med silikon på et tidligere stadium. Det er KN filter i originalboks med "dieselsnorkel"

Bilen har som sagt nordic steg 2, den har hatt dette siden 2006. Har det skjedd noe forbedringer på trim fronten siden da?

Bilde
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 10 jul 2018, 19:19
av arvmadla N2945
Skjønner ikke helt hvordan disse tingene har lurt seg forbi filteret? Bilde tatt før rens.
[/quote]Jøss! :shock: Der har du nok svaret på tenningsbank. :wink: Er ikke mye dritt i måleren som skal til før det blir feil i målingen som igjen gjør at resten av motorstyringen er feil. Kast det KN-filteret :wink: Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM :)

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 10 jul 2018, 20:15
av mortym
Husker jeg hadde problemer med LMM på den andre bilen min, (alfa v6) litt andre symptomer, den nektet å gå over 4000 omdreininger.
Husk å slett adapsjoner etter rens eller montering av ny LMM
Hvor sletter jeg det i tech 2? Ser at den nye LMM'en som jeg bestilte er på Lørenskog, kommer vel om ca 2 dager tenker jeg.

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 10 jul 2018, 22:56
av arvmadla N2945
Adapsjoner slettes også under sletting av feilkoder (Delete DTC) Men ta også en trykktest av innsuget som Ingvar sier. Få deg en slik på bildet. Monteres direkte på kobra. Blend av røret som kommer fra veivhusventilasjonen inn på toppen av kobra. Trykksett med max 1BAR og hør etter lekkasjer. Spray på såpevann for å lokalisere eventuelle lekkasjer. På min bil hadde verkstedet som tidligere eier benyttet brukt pakningsmasse istedet for O-ring mellom spjeldhuset og manifoilen. Den var blåst ut. Hadde ikke funnet ut av det uten trykktesten ;)



Bilde
Bilde

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 11 jul 2018, 10:24
av mortym
Supert. Skal få kjøpt inn og satt sammen trykktesteren.

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 12 jul 2018, 13:18
av mortym
Da har jeg tatt en rask trykk test, det plystret fra koblingen innløpsrøret til turbo. Kunne egentlig se det også, det er olje rundt der. Det ble byttet turbo for en stund siden, de har sikkert ikke byttet tetning til kobraen. Hvem kan levere o-ringen raskt? delenummer 90490362?

Bilde

Re: tenningsbank 9-5

Lagt inn: 12 jul 2018, 17:01
av arvmadla N2945
Du får vel den levert over natten hos ex-saab forhandler. Sjekk at klemma som holder cobra og turbo sammen ikke er montert skjevt. Kan være litt knot å få den til å sitte korrekt. Godt forklart på figur 4 :)http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx