Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av St.D » 16 jul 2018, 15:55

Har en saab 900 1985 Aero som går kun på grunnladetrykk. Jeg hadde noe stygg eksos ved tomgang og skifta turbo til trim 60 fra speedparts. Da det ikke hjalp på eksosen skifta jeg alle ventiltetningene noe som heller ikke hjalp. Det som skjedde etter at jeg skifta turbo var at den itilegg begynte å gå oftere og oftere på grunnladetrykk. Det som var litt rart var at for hver gang jeg fylte bensin fikk jeg fullt turbotrykk igjen, men etter hvert fikk jeg aldri noe mer turbotrykk enn utover glt selv om jeg fylte bensin. Da jeg hadde planlagt konvertering til trionic 5 og hadde alt jeg trengte til ombyggingen liggende, bestemte jeg meg for å bygge om til trionic 5.5 uten noe videre feilsøking. Jeg har nå bygd om til trionic 5.5 med BCV T7. ECU'en kjøpte jeg på eeuroparts og den skulle være ombygd til å ta T7 BCV. Problemet er at jeg fortsatt får kun GLT. Jeg har også koblet meg opp med t5suite for å se etter feilkoder og tenningsbank. Jeg har verken tenningsbank eller feilkoder. Jeg har også dratt ut slangen til wastegaten fra T7 BCV og jeg fikk ladetrykk langt over GLT. Jeg har målt motstanden på BCV'n til rundt 9 ohm. Hvis jeg blåser luft inn i R på BCV'n kommer det litt luft ut av kontakten. Skal det være slik? Hvis BCV'n får konstant spenning vil den åpne fra c til r eller må den ha et oscillerende signal. Jeg har målt spenningen mellom + fra hovedrelet og pin 26. Spenningen ligger på 13 volt når motoren går. skal det være slik? Hva er tegnet på ødelagte mosfets? Vil ødelagte mosfets på en t5.5 ecu ombygd til T7 BCV risikere å ødelegge en ny BCV? Noen tips til feilsøking og ideer til hvor feilen kan være?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2018, 18:47

Hva slags software? Hvor tar du hastighetssignalet fra?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av St.D » 16 jul 2018, 20:59

Det ser ut som at jeg har fått programvare fra Saab 900 2.0 turbo fra 1997 185hk. Ser ikke ut til at den skal være trimmet utover det. Jeg er litt usikker på om det er satt riktig gir ratio. Jeg har montert et nyere speedometer og tar hastighetsignalet derifra. Jeg har lest av hastigheten fra real-time panel under kjøring og den stemmer overens med hastigheten på speedometeret.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2018, 21:19

Så lenge du har hastighetssignalet og rett gir ratio slik at den beregner at bilen står i gir så skal den biten være Ok.
Antar at frek!-verdiene i programmet er endret til verdier for T7 magnetventil, men hvis ikke så skulle du heller fått høyere og mer ukontrollert trykk enn ingenting.

Det skal forøvrig være åpent mellom C og W på en fungerende, frakoblet magnetventil. At det kommer luft ut fra kontakten tyder på at toppen av ventilen har løsnet litt.
Boksen kan du måle drivsteget på, du skal få de samme verdiene selv om boksen er loddet om til T7 ventil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av St.D » 16 jul 2018, 21:50

Takk for svar, jeg er hjemme på ferie i Trøndelag (ikke langt fra Rissa) men tok desverre ikke med ECU'en med meg, jeg får feilsøke litt mer etter ferien er over.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2018, 23:46

Hvis du kommer innom så skal vi nok få skikk på bilen, og å få fart på den kan også ordnes.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
St.D
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 51
Registrert: 20 apr 2008, 20:24
Bil: Saab 99 og900

Re: Får ikke høyere turbotrykk enn grunnladetrykk saab og900 T16

Legg inn av St.D » 05 des 2018, 17:13

For den som søker i forumet er det alltid greit å vite om ting har løst seg eller ikke. Problemet er løst. Driversteget/mosfet var brent, fikk et nytt print av Ingvar og programvare med det samme for og900.

Svar