Saab 95 1.9tid 2007 treg morgen start

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
vegard.tverli
Innlegg: 3
Registrert: 06 okt 2016, 12:06

Saab 95 1.9tid 2007 treg morgen start

Legg inn av vegard.tverli » 24 jul 2018, 13:00

Hei

Jeg har en Saab 95 1.9 tid som er litt treg ved dagens første start. Etter det starter den lett. Har merket meg at ved å vri om nøkkel til pos. ON- 2. ganger for å kjøre før start prosedyren, så starter bilen momentant etterpå.
Dieselfilter er skiftet nettopp. Jeg forstår det slik at motoren ikke får nok mengde diesel ved første starten.

Har lest at det skal være en ventil etter drivstoff-tanken som har til oppgave å hindre drivstoffet i å returnere tilbake i tanken. Min misstanke er at denne ventilen ikke gjør jobben sin som før... Kan jeg være på rett spor her?

Hilsen Vegard/Bodø

Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk


Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Saab 95 1.9tid 2007 treg morgen start

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 jul 2018, 16:21

Kan det vere naturligvis, men det kan vel eliminerast ved å stille bilen i bakke med snuten nedover? Ellers er vel glödepluggar og relet til desse ein mulig kandidat også.

vegard.tverli
Innlegg: 3
Registrert: 06 okt 2016, 12:06

Re: Saab 95 1.9tid 2007 treg morgen start

Legg inn av vegard.tverli » 24 jul 2018, 16:27

Hjelle, N6 skrev:Kan det vere naturligvis, men det kan vel eliminerast ved å stille bilen i bakke med snuten nedover? Ellers er vel glödepluggar og relet til desse ein mulig kandidat også.
Takker for tipsene :-)

Sent fra min HUAWEI P7-L10 via Tapatalk


Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Saab 95 1.9tid 2007 treg morgen start

Legg inn av Kato » 24 jul 2018, 21:10

Slik dere er inne på er det for 9-5 MY05 diesel i WIS en feilsøkingsprosedyre ifm. lange starttider (og redusert kjørbarhet) når bilen har vært parkert over natta - eller i bakker.

Prosedyren beskriver tre separate lekkasjetester: "Brennstoffbryggens" returledninger, sugeledning til tank og (nettopp) returledning.

Prosedyren er tatt ut ifm. MY06.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar