Ok, ny oppdatering.
Oppdagelse #1 - sjekk mot annet multimeter
Jeg har nå fått sjekket mot et annet multimeter! Der mitt (Biltema Pro) måler 12.28V / 12.35V med batteriet hhv. tilkoblet/frakoblet bilen, måler det andre (Tactix) 12.36V / 12.43V. Altså ganske nøyaktig 0.07A diff, der min ligger under. Disse verdiene ble målt da bilen hadde stått siden i går.
Oppdagelse #2 - måling av strømtrekk
Koblet opp som angitt over. Alle dører igjen (dog panser åpent, så ikke ut til å gi ulikt resultat ved å trykke inn panserbryteren).
Fikk startverdi på rundt 4A som falt til 0.05A, altså 50 mA på et par minutter. Da så den ut til å stabilisere seg.
Samme test med det andre meteret ga 60 mA.
Turte ikke switche til 200 mA sikringen for kanskje å få noe mer detaljert verdi, da startverdien lå på 4A.
Oppdagelse #3 - siste målinger
Etter test i punkt 2 målte jeg igjen og fikk; 12.58V tilkoblet, 12.62 frakoblet. 14.24V rett etter start (tomgang), sank til 14.19-14.20V etter noen min. Når vifta går på detter en et øyeblikk ned til ca 13.7V og så slurer den på 14.04V så lenge vifta går. Når vifta stopper går den opp til 14.13V.
Oppdagelse #4 - sjekk mot et TREDJE multimeter
Underveis i punkt 3 kom brodern innom med et tredje multimeter og det fikk nøyaktig det samme (!) som tactixen, altå 12.62V, da vi målte før tilkobling.
Verdt å nevne (?) at bilen hadde stått siden i går ved første målinger, men ved de siste hadde bilen nylig vært startet og tomgangskjørt. Jeg vil tro det gjør de siste målingene litt høyere enn de første.
Dersom verdien på 50-60 mA fortsetter å falle i 30-60 min er jo ikke det så langt unna 16-20mA kanskje. Ladespenning ligger fortsatt under 14.4V. Og multimeteret viser altså litt feil!