Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Saabfan » 02 okt 2018, 18:55

12,2V med tenning «av» eller batteriet ute tilsvarer <40% restkapasitet.
Jeg skjønner bare mindre og mindre av dette... Sjekket spennigen i dag, 12.27V på det nye og nylig ladede batteriet. Kjørte "testprogram" av start voltage og alternator - begge fikk friskmelding (grønn lampe), men batteriet fikk rød lampe... #-o

Målte på tomgang etter ca 20 sek 14.02-14.05V. Skrudde på tåkelys foran og bak og full pupp på varmeseter begge sider, da falt spenningen til 13.8 raskt før det stabiliserte seg på ca 13.95-96V.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Kato » 02 okt 2018, 22:16

Nå nevner du jo ikke hvor mye bilen har stått, er kjørt og ladet, men en mulig årsak her kan være at det har oppstått en strømtyv. Dette kan kontrolleres med strømmåling etter at de forskjellige elektronikkmodulene har gått til ro. Det er ikke nylig montert noe ekstrautstyr som krever spenning?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Saabfan » 03 okt 2018, 10:43

Nå nevner du jo ikke hvor mye bilen har stått, er kjørt og ladet,
Batteri installert fredag kveld, toppladet til lørdag morgen. Kjørt ca 12 km (lørdag) med tre stopp og type 50-60 km/t. Taket ned og opp igjen to ganger. Så ca 30 km på E18 søndag.

Skal sjekke strømmen - OG sjekke med et annet multimeter. :?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Kato » 03 okt 2018, 11:09

Ett forslag til kontroll av strømtyveri: Med tenningsnøkkel ute, alle dører, "hatt" og vinduer lukket måles strømmen med multimeteret i serie med plusspolen. Etterhvert som modulene sovner skal strømmen gå ned mot det som er normal hvilestrøm for din bil (uten ettermontert ekstrautstyr!) , ca. 16-20mA. Etter ca. 25 minutter skal det meste være gjort, men dette er en prosess som kan ta >1 time.

Hva får du etter en halvtime?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Saabfan » 03 okt 2018, 22:23

Ett forslag til kontroll av strømtyveri: Med tenningsnøkkel ute, alle dører, "hatt" og vinduer lukket måles strømmen med multimeteret i serie med plusspolen. Etterhvert som modulene sovner skal strømmen gå ned mot det som er normal hvilestrøm for din bil (uten ettermontert ekstrautstyr!) , ca. 16-20mA. Etter ca. 25 minutter skal det meste være gjort, men dette er en prosess som kan ta >1 time.
Takk for tips! Det står på programmet!

Et par spørsmål til det;
1. Når jeg slutter kretsen ved å sette piggene i serie, vil systemet kunne "våkne" av det? Jeg kan jo ikke holde det der lenge. Står vel noe slikt på multimeteret; max 30 sec every 15 mins.

2. Spiller vel ingen rolle om jeg tar det fra minus- eller plussiden. Tar jeg det på minussiden slipper jeg å være så nøye med håndtering av klemma mtp kortslutning. :)

3. Jeg har jo også en gåen xenon-ballast. Kan dette ha noen innvirkning på noe?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Kato » 04 okt 2018, 12:24

1.: De (fleste) modulene våkner nok (alltid) når batterispenning fjernes/kobles tilbake; så ja. Men du må jo koble meteret inn permanent for denne kontrollen og vil da kunne se at strømmen dropper etterhvert som modulene går til ro. Termen "max 30 sec every 15 mins" er en jeg ikke har hørt om før, så jeg antar den er spesifikk for multimeteret (type?).

2.: Egentlig ikke, og kortslutning er jo noe dritt :lol:

3.: I teorien kan styreenheten, med ballasten, være en kandidat, og i så tilfelle burde ev. tyvstrøm bli borte ved å trekke respektive sikring (#26 i elsentralen UEC i motorrommet - OM det gjelder høyre side). Men ikke nødvendigvis så, idet det er UEC som setter ut spenning/strøm til lykta, via en transistor.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Legg inn av Saabfan » 04 okt 2018, 23:41

Ok, ny oppdatering.

Oppdagelse #1 - sjekk mot annet multimeter
Jeg har nå fått sjekket mot et annet multimeter! Der mitt (Biltema Pro) måler 12.28V / 12.35V med batteriet hhv. tilkoblet/frakoblet bilen, måler det andre (Tactix) 12.36V / 12.43V. Altså ganske nøyaktig 0.07A diff, der min ligger under. Disse verdiene ble målt da bilen hadde stått siden i går.

Bilde
Bilde


Oppdagelse #2 - måling av strømtrekk
Koblet opp som angitt over. Alle dører igjen (dog panser åpent, så ikke ut til å gi ulikt resultat ved å trykke inn panserbryteren).

Bilde

Fikk startverdi på rundt 4A som falt til 0.05A, altså 50 mA på et par minutter. Da så den ut til å stabilisere seg.

Bilde

Samme test med det andre meteret ga 60 mA.

Turte ikke switche til 200 mA sikringen for kanskje å få noe mer detaljert verdi, da startverdien lå på 4A.

Oppdagelse #3 - siste målinger
Etter test i punkt 2 målte jeg igjen og fikk; 12.58V tilkoblet, 12.62 frakoblet. 14.24V rett etter start (tomgang), sank til 14.19-14.20V etter noen min. Når vifta går på detter en et øyeblikk ned til ca 13.7V og så slurer den på 14.04V så lenge vifta går. Når vifta stopper går den opp til 14.13V.

Oppdagelse #4 - sjekk mot et TREDJE multimeter
Underveis i punkt 3 kom brodern innom med et tredje multimeter og det fikk nøyaktig det samme (!) som tactixen, altå 12.62V, da vi målte før tilkobling.

Verdt å nevne (?) at bilen hadde stått siden i går ved første målinger, men ved de siste hadde bilen nylig vært startet og tomgangskjørt. Jeg vil tro det gjør de siste målingene litt høyere enn de første.

Dersom verdien på 50-60 mA fortsetter å falle i 30-60 min er jo ikke det så langt unna 16-20mA kanskje. Ladespenning ligger fortsatt under 14.4V. Og multimeteret viser altså litt feil!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar