Side 1 av 2

Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 16:29
av Saabfan
Cabben ville ikke starte nå, starter gikk ikke, hørtes ut som bensinpumpe gikk. Hørte etterhvert en slags pulserende lyd fra rundt nøkkel/girspak. Div lys blinker av og på, knepping fra motorrom når jeg vrir over til start.

Gjelder cab i signatur. Hadde ikke tid til noe feilsøk nå.

Batteri eller noe helt annet?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 16:31
av Ingvar N629
Prøv batteriet først, høres jo veldig typisk ut.

Evt kan det være at tenningsbryteren (under tenningslåsen) trenger en rens.

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 16:37
av Saabfan
Sjekker batt med multimeter og kobler på 9-5n.

Hvordan rense den låsen?

Mvh Marius

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 19:07
av Ingvar N629
Demonter midtkonsoll, skru løs, åpne den, rens og skru alt tilbake.

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 19:47
av Saabfan
Målte 10.74V. Koblet på 9-5 og cabben startet normalt. Skjønner ikke hva som har tappet batteriet. Hadde en tur torsdag, taket ned med en gang og så opp til slutt, tur på 30-40 min. Så en tur fredag, 30 min småkjøring, taket ned og opp til slutt. Startet som normalt begge dager.

Kan det være denne småkjøringen med litt gammelt batteri? Usikker på alder på det. Skal vel tåle å kjøre taket på den måten?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 19:54
av Saabfan
9-5n i drift måler jeg til 13.28V, så 13.15.

9-3 ligger på 13.07V.

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 04 sep 2018, 22:25
av Hjelle, N6
Om du er usikker på batteriet, ta det med til eit verksted og få tatt en belastningstest.

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 27 sep 2018, 20:27
av Saabfan
Om du er usikker på batteriet, ta det med til eit verksted og få tatt en belastningstest.
Har gjort dette, fikk beskjed om at batteriet er OK, men at generatoren lader litt dårlig. Kjøpte meg en CTEK 5.0 TEST & CHARGE (toppmodell) og ladet batteriet til 100%-indikatoren gikk på (og litt til). Når jeg så tester batteriet får den "rød diagnose", som er under 12.2V, om jeg husker rett. Multimeteret sier 11.94V, så det henger sammen.

Så det kan se ut som verkstedtesteren og CTEK-testeren ikke er enige. #-o

Tips til konkluderende test?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 27 sep 2018, 20:48
av Kato
12,2V med tenning «av» eller batteriet ute tilsvarer <40% restkapasitet. Måling på batteriet under startmotorkjøring med resultat <9,6V er indikasjon på utladet - eller defekt batteri.

Et batteri, som ikke er defekt, vil med 40% restkapasitet måtte lades (kontinuerlig) i >10 timer med en gjennomsnittlig ladestrøm på 4A for full kapasitet.

Hva er ladespenningen, målt på batteriklemmene?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 28 sep 2018, 12:49
av Saabfan
Skal sjekke! Men bilen startet som normalt. Burde man ikke høre at starteren går tregere om batteriet er defekt?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 28 sep 2018, 13:11
av Kato
Normalt er det jo slik - og burde være det for NG9-3 som er kranglevoren (også) mht. til krav til spenning.

Men det er forskjell på defekt og utladet, så prøv en laaang opplading, kanskje 20 timer, og se hva batterispenningen er noen timer etter avsluttet lading. Den bør da være ca. 12,7V eller så. Er den (langt) lavere enn det, er også dette et tegn på at det tid for batteribytte.

Hva gjelder ladespenningen som oppgitt (for begge bilene dine) er den altfor lav. Den bør være ca. 14,4V ved oppstart og så gå ned mot >13,8V etter en tid, når batteriet er frisket på. Så lav ladespenning som det du har KAN også forårsakes av et defekt batteri, feks. ved at en celle er kortsluttet.

Så er også «sulfatering» et moment ifm. batteri som lades ut for lenge og for dypt :wink: .

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 28 sep 2018, 13:42
av Saabfan
Hadde på lading, med frakoblet batteri fra onsdag 1530 til samme tid på torsdag, altså 24 timer... En time senere målte jeg med multimeter som sa 11.94V.

Laderen skal jo også sjekke om batteriet er defekt og om det holder på spenningen. Fikk ingen feilindikatorer.

Indikatoren for 100% lading gikk på!

Takk for svar gode svar forresten!

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 28 sep 2018, 19:11
av Kato
Saabfan skrev:
28 sep 2018, 13:42
Hadde på lading, med frakoblet batteri fra onsdag 1530 til samme tid på torsdag, altså 24 timer... En time senere målte jeg med multimeter som sa 11.94V.
Her har du jo selv påvist at dette batteriet er i sin «terminale fase».

Dette med forbehold om at måleinstrumentet viser korrekt spenning. Er det brukt/kontrollert mot en kjent, ca. 12V, kilde?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 29 sep 2018, 10:05
av Saabfan
Liten oppdatering:

Målte 11.89-11.90V som før. Batteri tilkoblet og tenning av. Samme måling med motor på tomgang ga 14.15V. Det sank til 14.10V da vifta slo inn.

Kjøpte et nytt EXIDE PREMIUM 12V/77Ah/760A batteri (svindyrt) da jeg skal bruke bilen til å frakte brudefolk. Målte det i butikken med butikkens multimeter til 12.65V.

Målte det med mitt eget multimeter til 12.4V, ikke tilkoblet bilen. Monterte det og toppladet over natten, 100% indikator lyste. Målte i dag tidlig 13.41V med laderen montert/på og 13.35V når jeg tok vekk laderen (uten at batteri var koble til bilen.

Monterte batteri til bilen og målte 12.94V med tenning av og 14.3V på tomgang.

Har ikke tenkt på at multimeteret kan vise feil, men testeren og multimeteret er jo ganske enige, selv om verdien til butikkens multimeter var litt høyere.

Testeren viser grønn indikator. Batteriet virker mye sunnere. Men skal spenningen synke til når jeg kobler batteriet til bilen?

Re: Ng 9-3 starter ikke! Disko i dashen. HASTER

Lagt inn: 29 sep 2018, 11:11
av Kato
Saabfan skrev:
29 sep 2018, 10:05
- Men skal spenningen synke til når jeg kobler batteriet til bilen?
Ja, det vil den nok. Der vil alltid være et strømforbruk i bilen, fra elektronikkmoduler i sovemodus, fjernkontrollmottakere «på vakt» (alarm, ev. ettermontert fjernstyrt varme), ettermontert utstyr, ev. utilsiktet krypstrøm etc. Så en milliwatt her og en milliwatt der -.

Så kan forskjellen i visningen mellom de to multimeterene være verd å merke seg: 12,4V tilsvarer en batterikapasitet på ca. 63%, et nivå hvor dette med sulfatering kan starte/har startet. Denne prosessen fører til degradering av batteriets evne til å ta lading, så om ditt multimeter er det som er korrekt bør du ha en tanke for dette.

14,3V ladespenning er bra og bør, nå når batteriet er nytt og fullt oppladet, gå ned til ca. 13,8V etter en del minutter - som et tegn på at både lading og batteri er i god form.

Hva gjelder CTEK-laderen, så er det vel også verd å merke seg at «100%-indikatoren» kunne gå på for et batteri med <40% kapasitet.