Side 1 av 2
rådføring
Lagt inn: 29 sep 2018, 17:39
av arvmadla N2945
En jeg kjenner kjøpte seg nettopp en 9-5 2.0T stv 05mod til 58.000,- Bilen bikket nettopp 100K km. Han ringte meg tidligere i uken om at bilen plutselig røykte veldig ved oppstart. Reiste ut for å sjekke. Å sant som han sa så var det liten tvil om at bilen brant olje. Tok av cobra og akslingen på turbo var helt lealøs. Kjøper ringte til selger å spurte om hun hadde merket at bilen røykte mye tidligere. Verken hun eller verkstedet hadde merket at noe var på ferde. Bilen hadde vært innom SnapDrive for oljeskift før overtagelse. Det som jeg også bet merke i var at jeg syntes at jeg hørte antydning til støy fra kjede.
Så spørsmålet er, bør kjøper prøve å heve kjøpet, eller bytte turbo å ferdig med det. Tenker da på at jeg er noe skeptisk til hele motoren da den knapt har gått 100K km og jeg hører rasling i kjede å turboen har havarert..
Han ville ha meg til å ta jobben med å bytte turbo å rense oljesil. Men vil ikke utføre jobben sånn uten videre uten å høre på råd fra dere med erfaring fra lignende saker.
Re: rådføring
Lagt inn: 29 sep 2018, 18:04
av Ingvar N629
Spørsmålet her er jo om bilen har en vesentlig mangel som selger kjente til eller burde ha kjent til, og har holdt tilbake for kjøper. Ikke gjør noe på bilen uten å dokumentere det som gjøres. Havari på en slitedel (turbo) etter 13 år er neppe noe å krangle for på en bil til 58000 kr, spørsmålet er hvordan resten av motoren er. Jeg ville ha vært skeptisk til så lav kjørelengde, med mindre den er fulgt godt opp. Med oljeskift etter boka blir det årlig på denne da den har gått så lite, da snakker vi i gjennomsnitt 7700 km mellom hvert skift. Har den dermot fulgt kmstand for service så er ikke det bra, dette er noe kjøper kan sies å skulle ha undersøkt, all den tid servicehefte er forelagt kjøper før salg.
Skrur du på motoren så mål kjedestrammer (bilde), ta bilder av bunnpanne og plukk gjerne ned midterste veivlager og sjekk lagerskåla (bilde), mål med tråd om du er i tvil eller for dokumentasjonens del, men stort sett er stor slitasje her veldig enkelt å se.
Re: rådføring
Lagt inn: 29 sep 2018, 18:40
av arvmadla N2945
Kjøper gikk igjennom kvitteringer, service historikk og prøvekjørte før kjøp og merket ikke noe røyk da. Siste servicer mener jeg var på 88K og før det var på 68K. Så det ser ut som om det er ca 20K mellom hver. Det mistenkes også at bilen har i det meste blitt brukt til korte turer. Nå har ikke jeg vært borti veldig mange B2x5 motorer i forhold til flere her inne. Men at en får turbohavari og kjede rasler etter 100K trodde jeg var ganske uvanlig.
Er redd for at kjøper sitter igjen med en motor som går av med veldig tidlig pensjon til en pris av 58K,-
Re: rådføring
Lagt inn: 29 sep 2018, 19:05
av Ingvar N629
Med de korte årlige kjørelengdene er det jo nesten tre år mellom hver service, selv om det står i boka at det skal gjennomføres årlig oljeskift hvis kjørelengden ikke inntreffer først. Er nok ikke mye å hente her hvis dette er åpent lagt fram. At motorens levetid går drastisk ned ved manglende service og mye småkjøring er velkjent, det gjelder komikkens bare Saab B2X5-motorer.
Før det males fanden på veggen, så kontroller motorens tilstand som beskrevet i forrige innlegg. Er ikke sikkert det er helt krise hvis det tas tak i, men bruker den olje etter turboskift så er det bare å trekke stempel med en gang.
Re: rådføring
Lagt inn: 06 okt 2018, 16:55
av arvmadla N2945
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 09:13
av Ingvar N629
Hvis veiva ser bra ut, bytt lager! Koster ikke mange kr. Blås oljekanaler med trykkluft først.
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 09:15
av arvmadla N2945
Er det mulig å bytte lager på veiva uten å demontere motor?
EDIT: tydeligvis
https://www.youtube.com/watch?v=J6rk1azOOx0
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 17:14
av arvmadla N2945
Får ikke ned "main bearing cap" ,nr5, som sitter lengst mot svinghjulsiden uten å ta av ende platen.
Er det mulig å bare bytte de defekte lagrene, nr 3 og 4? Sjekket de på andre enden, nr 1 og 2 og de var helt fine. Råde lagrene så også fine ut.
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 17:42
av Ingvar N629
Skal visst gå å få den av om man filer vekk litt gods, men jeg har aldri prøvd.
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 17:56
av arvmadla N2945
Ja det så ut til å kunne gå me litt filing. Men er det et absolutt "must" å bytte samtlige når en først bytter. Eller er det OK å bare bytte de som er slitt?
Re: rådføring
Lagt inn: 07 okt 2018, 21:21
av Ingvar N629
Kommer an på hvor slitt det siste er. Verre enn det er nå blir det uansett ikke.
Re: rådføring
Lagt inn: 09 okt 2018, 21:06
av arvmadla N2945
Har støtt på nok et problem. Byttet lager på nr 3 og 4. Problemet er at når jeg strammer til en av bukkene til rett moment så står veiva bom fast. Det vil si at klaringen er for liten med nye lager. Det mørke laget på innsiden av lagerskålene er blitt slitt bort enkelte steder. Det er samme delenummer på de gamle og nye lagerene. Og de er montert "tupp mot tupp" Vil det si at veiven er blitt "eggformet", og må jeg da bare montere de gamle lagrene istedenfor? Eller er det en annen forklaring? What to do??
Re: rådføring
Lagt inn: 09 okt 2018, 23:43
av Ingvar N629
Satt bukkene på rett plass? De er nummerert. Evt kan det være kast i veiva.
Re: rådføring
Lagt inn: 10 okt 2018, 06:50
av arvmadla N2945
Bukkene er på rett plass ja. Ender nok opp med å sette i de gamle lagrene. Må ha bilen ute til lørdag da det ikke er mitt verksted. Så får eier vurdere hva han gjør videre. Synd med han som betalte 58K for denne her altså
Re: rådføring
Lagt inn: 10 okt 2018, 09:39
av Ingvar N629
Mål om det er kast i veiva. Skru ut pluggene så det ikke er komp, monter lagerbukk 1 og 5, sett et måleur mot midterste veivtapp og dra rundt. Er det mer enn 1 tidel utslag på uret så er veiva bare å kaste, dessverre.