NG900 - jordfeil?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

NG900 - jordfeil?

Legg inn av JPS N1230 » 02 okt 2018, 21:04

Hei!

Bil: Saab 900 98' mod, turbo talladega.
Kmstand 230 000.

Bruker bilen kun i nord-norge på jobb da jeg pendler til vanlig.
Bilen har derfor stått hele juli, aug, og nesten hele september før jeg var tilbake å skulle starte den;

- Bilen startet da som normalt og gikk en god stund på tomgang før den stoppet. Når jeg ser nærmere på det ser jeg at tåkelys-symbol for tåkelys bak lyser svakt i speedometeret, samt at jeg har fått "rånerblinklys", altså at alle blinklysene står på svakt hele tiden.
- Parallelt med dette er bilen tungstartet og hoster endel, selv om jeg får den igang. Fikk kjørt en meget kort tur til bensinstasjonen hvor jeg fylte tanken og helte i litt kondensfjerner for sikkerhets skyld..
- Siden tåkelys-symbol for tåkelys bak lyste svakt i dash'en prøvde jeg å trykke på knappen for dette lyset, da kutter den tvert. Vet fra før at det er endel fukt i hjulbrønnen - lot den stå inne å tørke opp uten at det ble bedre. Så også over lyspærer, tok av polene på batteri og gikk over bilen generelt uten å finne noe.
- Antar / wild guess er at dette er en eller annen jordfeil som har dukket opp etter det kanskje har regna endel og rust/irr ift et eller annet jordingspunkt fikk nok...?

-> Har altså ikke funnet ut av problemet og spør derfor dere om dere har vært borti lignende eller har tips/forslag til hva dette kan være? Er det mulig å lese av "noe" konkret feilkoder feks? Antar at jordfeil kan være dyrt å feilsøke etter om man leverer på verksted..bilen er bra ellers så ønsker gjerne å finne ut av dette. På forhånd takk for hjelp!
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: NG900 - jordfeil?

Legg inn av Kato » 03 okt 2018, 10:31

Kan dette være et tilfelle som det Helge hadde: viewtopic.php?f=37&t=47361 ?

Både bakre tåkelys, blinklys og bensinpumpe er jordet i et tilsvarende punkt, G404: http://autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1997/ ... /13703.pdf.

Jeg har sett en tråd, men husker bare ikke hvor dette var, for en 900 der området rundt jordingspunktet var opprustet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar