Vurderer å skifte øvre kjedeguide (pno. 90537337 og 90537687) som vist under. Har ikke så voldsom rasling, men byttet er jo enkelt og relativt billig.
https://www.youtube.com/watch?v=LnjTQqqGHd4
Det jeg lurer på er om dette er rasjonelt, med følgende resonnement:
- Dersom den øvre guiden er slitt og rasler, er det vel en god sjanse for at alle guidene er slitt og det å bytte kun den øvre bare blir "lapping"?
- Eller er motoren (feil?)konstruert på den måten at den øvre slites mye raskere enn de øvrige og dermed bør byttes alene?
Noen som har erfaringer/synspunkter?
Mvh Marius
Ng9-3 - skifte øvre reg-kjedeguide?
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Ng9-3 - skifte øvre reg-kjedeguide?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ng9-3 - skifte øvre reg-kjedeguide?
Er oftere strammesleiden til balansekjedet som knekker på disse, sjekk det. Må av med registerdekselet, men det er ikke vanskelig og greit med plass. Husk ny pakning.
Øvre sleide på register er nå bare av - på, rimelig selvforklarende.
Øvre sleide på register er nå bare av - på, rimelig selvforklarende.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan