Side 1 av 1

Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 01 nov 2018, 10:57
av KevK
Da var det på tide å henvende seg til spesialistene på dette feltet.

Har nylig gått til innkjøp av en Saab 9-5 2,0T -00. Bilen har gått veldig bra fram til nå, og er veldig fornøyd (159XXX Km).

Problem: For ett par dager siden kom check engine lyset på. Jeg kikket kjapt oppi motorrommet, men gjorde ikke annet enn å etterfylle litt olje (Merk: Ja, det er forbruk, men kan ikke si hvor mye enda). Motor og bil har oppført seg som normalt helt til nå, hvor jeg opplevde en nykking ved pådrag på vei til jobb, samt ujevn turtallsgange når jeg parkerte. Dette var borte når jeg startet bilen igjen.

Jeg tok en grundig inspeksjon igår hvor jeg gikk over hele luftsystemet, ingen synlige luftlekkasjer noen steder. Jeg tok ut pluggene, disse var veldig mye sot på. Når jeg monterte alt og startet opp for å se hvordan den oppførte seg så var det plutselig VELDIG mye Olje/vann som var kommet ut av eksos.

Får ikke kjørt diagnose før imorgen, jeg vil først høre hva dere kan tenke dere at dette er (?). Skal også ta av intercooler slange for å lete etter olje, eventuelt kobrarøret.

Deler byttet det siste året:
-Turbo
-LMM
-Lambdasonde
-Plugger (Riktig type ja)

Takker og bukker for alle svar
Bilde

Bilde

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 01 nov 2018, 22:23
av TiaZzz
Bensinforbruket? Sjekket for falskluft? Original Garret-turbo eller Kina-snurre? Det virker jo som det kommer olje inn et sted og den vanligste årsaken er turbo.

Sjekket om du har feilkoder? Det burde du ha med check engine.

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 02 nov 2018, 20:32
av KevK
Bensinforbruk har gått opp ja, samtidig idag så jeg at nåla plutselig datt ned av og til, før den gikk tilbake der den var.
Det er en kina-snurre som er byttet for under 6 måneder siden. Har sjekket nøye for falskluft, men har ikke trykksatt systemet enda (har ikke verktøy)

Jeg er helt enig! Men den nykker fælt ved vanlig pådrag, men gir man klampen i bånn, så oppfører den seg slik den skal.

Check engine forsvant når jeg kjørte til jobb idag, sjekket med standard avleser etter jobb (Ikke tech2) = Ingen feilkoder.

Skulle gjerne prøvd en annen tennkassett, og det kan muligens være bensinpumpa som er på vei til å kvelde. Skulle gjerne hatt kontakt med "saab familien" som ligger ett lite steinkast fra meg her i sandnes (Lunde familien om jeg ikke tar helt feil).

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 02 nov 2018, 20:53
av TiaZzz
Nykking tyder på noe som bør tas tak i rimelig kjapt, ja. Feilende bensinpumpe bør gi større utslag ved pådrag. Det gir feilkoder tilslutt. Feilende tennkassett burde gi feilkoder. Ingen av delene er bra, men nå ser jo ikke pluggene ut som de har gått magert akkurat. Trykktesting er den eneste gode måten å avdekke lekkasjer på, men det burde ikke resultere i at det ser ut som du fyrer med koks.

Tatt av cobra og kjent på aksling på turbo? Kina-snurre kan vare fra 1-200.000km. Det er absolutt ingen garanti for at den varer lengre.

Ellers er Sandnes-banden et lurt valg. Kan vel ett og annet om å skru SAAB der i høgget. ;)

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 03 nov 2018, 10:32
av Ingvar N629
Ta av kontakten på luftmassemåleren, går den bra da så er det falskluft. At den soter og spytter svart kan være at den får alt for mye bensin, typisk falskluftfenomen.

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 03 nov 2018, 12:28
av KevK
Takker for kjapt svar! Tar tak i det med det samme. Sjekker turboen & LMM! Se om jeg får ordnet meg trykktestingutstyr! Kommer tilbake med oppdatering.

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 04 nov 2018, 10:10
av arvmadla N2945
Kan hjelpe deg med feilsøking på Ålgård om du trenger hjelp. 😊

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 04 nov 2018, 14:17
av KevK
Var inne igår og jobbet med bilen igjen:

-Nykkingen vedvarer, men kommer IKKE før bilen er varm, og gjelder kun på lav RPM (1000-2000) Ikke merkbart over dette.
-Hadde ujevn tomgangsturtall (Mellom 700-1200), Tok av kontakten til LMM, og problemet var akkurat lik, derfor tror jeg ikke LMM er synderen (Denne er ny for under 6 mnd siden).

-Tok av cobrarøret og sjekket turbo, denne er 100%, både i slark (litt opp og ned, ingenting ut og inn) og ser visuellt vedlig fin ut.

-Har gått over alt av punkter hvor det kan være falskluft (Samt klemt på slanger for å se om varierende turtall gir seg) Ingen endringer. I tillegg er det ingen problemer med bremsene, så jeg tror heller det ikke er bremsekraftforsterken.

Men check engine lyset er der nå, så jeg er veldig interessert i å få lest ut feilkodene på dette. @arvmadla N2945, kan jeg sende en PM for å komme ned en kjapp tur for å få lest av dette når det passer for deg?

Ellers har jeg veldig lyst til å teste en annen tennkassett for å se om problemet vedvarer (Fant ut igår at det er en sprekk i plastikkdekselet på denne).

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 09 nov 2018, 16:43
av KevK
Liten oppdatering da målet med denne tråden er å sette *LØST* på den.
-Får hjelp til avlesning av feilkoder til uken (Takker og bukker for hyggelige klubbmedlemmer)

Ellers ingenting nytt med falskluftfenomen, virker pottetett. Bensinforbruket er fortsatt rimelig høyt, samtidig som jeg fikk sjekket med oljeforbruk nå netopp. Dette har også gått opp.

Dette med oljeforbruket får meg til å undre stort, da turboen ikke har noe form for lekkasjer når jeg tar av kobrarøret. Jeg vurderer å sette på den gamle turboen (Som funker helt fint) for å se om det utgjør en forskjell.

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 02 feb 2019, 16:01
av LEN
hei
fant du ut av det?

Re: Check engine & Nykking Saab 9-5

Lagt inn: 19 feb 2019, 06:50
av KevK
Hei!

Har hatt lyst til å komme med en utbedringspost her i lang tid. Desverre vil jeg ikke påstå at jeg er allverdens mye mer klokere.

-Bilen hadde IKKE falskluftlekkasje
-Byttet tennkassett, da denne tok kvelden da jeg hadde meg en tur til østlandet.
-Byttet spjeldhus, da ledningene var morknet i stykket på den andre.

Bilen går nå "forøvrig" greit, ingen nykking ved start på morgenen, men kan komme litt hvis jeg bare stopper for å handle på butikken f.eks.
Men med litt full pådrag, så er den der den skal være.

Spytting av olje/vann bak motoren vedvarer og jeg har ett oljeforbruk, holder på å kartlegge hvor mye det er snakk om as we speak. Motoren i seg selv er tett, så jeg fryktet det er stempelringer som er kokset ihjel og slipper olje/eksos om hverandre i sylinderene.