Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Saabina » 19 nov 2018, 23:55

Er det noen som har koblingsskjema for hvilke 2 ledninger som skal kobles på magnetventilen når man skal bygge om fra T5 til T7 ventil? Det en grønn, en rød og en sort ledning som ligger klar (..selve kontaktstykket er klippet bort).

Hvilke 2 ledninger skal brukes ?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Hjelle, N6 » 22 nov 2018, 18:34

Om du kikkar på side 161 i T5 suite dokumentasjonen finn du den info du treng :)

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Saabina » 25 nov 2018, 21:00

Hei igjen.

Har lest til øya blir store og våte i T5 suite dokumentsjonen, , men jeg kan ikke finne noe om hvilke ledninger (farge)jeg skal benytte av de nevnte 3 ledninger?

Etter det jeg har klart å finne ut, kommer den orange ledningen fra sikring 13 i motorrommet merket APC. De to andre er "tilkoblet" pin 26 (blå) og 2 (grønn) på ECUen. Jeg antar at den røde som kommer fra APC/sikringsboksen er pluss. Hva er de 2 andre. Jeg har så langt via å studere bilder etc funnet at jeg skal benytte orange og blå ledninger, og med det utelatt grønn ledning?

Spiller det noen rolle hvilke av ledningene som kobles på de 2 stikkene på T7 magnetventilen? Når jeg sjekker magnetventilen med pluss og minusledning fra batteriet, klikker det i magnetventilen uansett hvilken pinn jeg bruker til pluss og minus.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 25 nov 2018, 22:13

Det spiller en rolle, ja. Etter mine notater: Blå ledning fra pin 1 på T5 MV skal til pin 2 på T7 MV, denne går til pin 26 på T5 boksen. Svart/grønn fra pin 2 på T5 MV (12V) skal på pin 1 på T7 MV. Fargene er nok ulike etter årsmod og om det er 900, 9-3 eller 9000 vi snakker om, så gå etter pinnenummer så blir det rett.

Du må også lodde om printet i styreboksen og endre software, gjør du ikke det vil du få problemer med å kontrollere trykket.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Saabina » 25 nov 2018, 23:38

Tusen takk Ingvar. Jeg har fått fikset dette med styreboksen, så det skal være iorden. :D

Ledningsfargene jeg referer til (i bilen) stemmer med elscheman i verkstedhåndboka for -99 modell 9-3. Jeg vet ikke hvilken modell du henviser til, men hvis jeg går ut fra "pinnenummer" og el.skjema så er pin 2 fra T5 MV på min bil den orange ledningen som kommer fra sikring 13-APC. Det er vel dette du mener med 12V, og denne skal da på pin 1 på T7 MV?

Pin 1 blå ledning på T5 MV går som du sier til pin 26 på styreboksen, og den skal da kobles til pin 2 på T7 MV.

Da står jeg igjen med den grønne ledningen som går mellom pin 2 på T5 styreboksen og pin 3 på T5 MV, som ikke skal brukes.

For min del blir det nå å sjekke at jeg ikke har mikset mellom pin 1 og 2 på T7 MV.

Det ble mye MV, pin og styreboks her - får håpe det ikke slår krøll på seg i pinnene i hue :mrgreen:
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 26 nov 2018, 07:26

Ja, 12V spenningsmating er fra sikringsboksen.

Ledning fra pin 2 på styreboks brukes ikke.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Saabina » 27 nov 2018, 00:21

Hei igjen.
Jeg hadde koblet ledningene til MV riktig. Da var ihvertfall dette sjekket ut. Men, fremdeles ikke mer enn grunnladningstrykk fra turboen.

Når jeg tar bort vacumslangen til waste gaten, lader bilen skikkelig. Turbo måleren går langt inn på det røde feltet (Jeg har montert MIU med turbo måler fra en 185 hk bil). Dette skulle jo bety at det ikke er noe mekanisk feil med turbo, eller at det er noen lekkasje fra vacumslanger eller intercooler.

Jeg har prøvd med flere forskjellige magnetventiler, en annen tennkassett, en annen spjelkontakt. Jeg har sjekket ledningene med voltmeter (ohm), og det er ikke brudd fra ledningen fra 12V og til stikket på MV. Heller ikke noe brudd på den blå ledningen fra kontakt 26 på styreboksen. Når det gjelder denne kretsen er det da slik at det er "jord signaler" som åpner og lukker MV?

Hva i huleste er feil. Kan det være noe galt med "T7 ombygningen" i styreboksen?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kobling av T7 magnetventil på OG9-3 med T5 motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 27 nov 2018, 07:38

Saabina skrev:
27 nov 2018, 00:21
Hva i huleste er feil. Kan det være noe galt med "T7 ombygningen" i styreboksen?
Spørs vel det ja, iallfall om dette fungerte med T5-ventil tidligere. Software er satt opp fornuftig??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar