9-5 radiator: manuell vs automat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Saabfan » 28 nov 2018, 20:45

Hei!

Kulda har fått radiatoren i 9-5n til å lekke mellom plasten og metallet på høyre side. Ser at det er ulike partnrummer på radiator til automat og manell på 9-5. Det er vel kanskje noen kjølerør på automaten som går til radiatoren? Er det kjølevæske som går til kassa eller girolje som går innom radiatoren (altså eget ekstra løp i radiator for automat)?

1. Hva nøyaktig er forskjellen?
2. Grunnen til at jeg spør er at jeg lurer på om det lar seg gjøre å bruke en radiator fra automat på en manuell, og evt. hva som må gjøres. Er det bare å skru igjen høla eller er det noe særere opplegg/koblinger?

Håper noen vet dette!

Mvh Marius
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 nov 2018, 21:33

Oljekjölaren til automatkassa er vel innbygd i radiatoren på bilar med automat. So burde vel gå ta ifrå en automat og bruke på manuell om en pluggar tilkoplingane til oljekjölaren.

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Saabfan » 28 nov 2018, 21:59

Takk for svar! Forstår deg slik at det ikke er kjølevæske som kjøler kassa, men giroljen som tar turen innom radiatoren.

Hva slags koblinger/skruer er det der? Er det egentlig vits å plugge høla om det ikke skal gå noe olje der?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 nov 2018, 22:08

Slangane til oljekjölaren har vel banjokoplingar, huskar desverre ikkje dimensjon. Er giroljen som er innom der. Om du pluggar eller ei får jo vere opp til deg, men greit å plugge synes eg. Kan jo renne ut gammal morro om en ikkje få det heilt 100% tomt og reint innan montering...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Ingvar N629 » 29 nov 2018, 10:45

Det har jo også hendt at det har vært lekkasje av kjølevann til oljesiden på disse radiatorene, så om du plugger så slipper du jo å miste kjølevannet dersom slik lekkasje skulle oppstå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: 9-5 radiator: manuell vs automat

Legg inn av Saabfan » 29 nov 2018, 15:17

Takker for svar. Har tilgang til en manuell type også, men den har gått noe lenger.

Sikkert ryddig å plugge hvis man bruker automattypen.

Er volumet litt mindre på auto da, hvis den innebygde oljekjøleren tar opp plass?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Svar