Kamaksler og egenskaper?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Kamaksler og egenskaper?

Legg inn av Saabina » 27 des 2018, 09:33

Er det noen som med enkle ord kan beskrive de forskjellige kamakslene sine egenskaper i forhold til f.eks B204 og B205 motorene? Jeg har selv montert kamaksler fra en B234 i en 9-5 med B235R hybrid motor, ihht trimningsanvisning på dette. :?:

Så har jeg hørt at f.eks B202 (212) kamakslene skal være noe av det heftigste i en trimmet motor. Vil jeg ha glede av å montere B202 kamaksler i OG9-3en min som har T5 motor og stg2 trimming? Hva vinner man, og hva taper man? #-o
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kamaksler og egenskaper?

Legg inn av Ingvar N629 » 27 des 2018, 10:11

Bytter du kammer må du endre software for å få glede av det. Å kun bytte kammer gjør mer skade enn nytte. Med et standard steg 2-program er det også totalt unødvendig.

234i-kammer er fine for større turboer, mer overlapp, lengre åpningstider og mer løft, samtidig som de har greie egenskaper på lavere turtall. På lave turtall er likevel 205/235-kammer bedre.
Kammer fra 204 turbo, 234 turbo, 204i og 206i er like.
202 ble levert med flere forskjellige kammer, de har høye løft og gir gode egenskaper på høyere turtall men du mister en del i bunn.
Ønsket om effektuttak på topp balansert mot turboens egenskaper og ønsket om moment på lavere turtall styrer valget av kammer, og det blir alltid et kompromiss.
Felles for alle er at software må stemme med valgt kamaksel, stort sett vil dette bety full mapping av motoren, noe som koster. Man skal derfor ha en klar tanke om hva man vil oppnå før man velger totalt motoroppsett. Har man ikke kompetansen selv, kan man spørre den som til slutt skal mappe motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: Kamaksler og egenskaper?

Legg inn av Saabina » 27 des 2018, 17:42

Takk for godt svar Ingvar :-)
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Svar