Side 1 av 1
Kamaksler og egenskaper?
Lagt inn: 27 des 2018, 09:33
av Saabina
Er det noen som med enkle ord kan beskrive de forskjellige kamakslene sine egenskaper i forhold til f.eks B204 og B205 motorene? Jeg har selv montert kamaksler fra en B234 i en 9-5 med B235R hybrid motor, ihht trimningsanvisning på dette.
Så har jeg hørt at f.eks B202 (212) kamakslene skal være noe av det heftigste i en trimmet motor. Vil jeg ha glede av å montere B202 kamaksler i OG9-3en min som har T5 motor og stg2 trimming? Hva vinner man, og hva taper man?

Re: Kamaksler og egenskaper?
Lagt inn: 27 des 2018, 10:11
av Ingvar N629
Bytter du kammer må du endre software for å få glede av det. Å kun bytte kammer gjør mer skade enn nytte. Med et standard steg 2-program er det også totalt unødvendig.
234i-kammer er fine for større turboer, mer overlapp, lengre åpningstider og mer løft, samtidig som de har greie egenskaper på lavere turtall. På lave turtall er likevel 205/235-kammer bedre.
Kammer fra 204 turbo, 234 turbo, 204i og 206i er like.
202 ble levert med flere forskjellige kammer, de har høye løft og gir gode egenskaper på høyere turtall men du mister en del i bunn.
Ønsket om effektuttak på topp balansert mot turboens egenskaper og ønsket om moment på lavere turtall styrer valget av kammer, og det blir alltid et kompromiss.
Felles for alle er at software må stemme med valgt kamaksel, stort sett vil dette bety full mapping av motoren, noe som koster. Man skal derfor ha en klar tanke om hva man vil oppnå før man velger totalt motoroppsett. Har man ikke kompetansen selv, kan man spørre den som til slutt skal mappe motoren.
Re: Kamaksler og egenskaper?
Lagt inn: 27 des 2018, 17:42
av Saabina
Takk for godt svar Ingvar
