Bytte av toppakning saab 95 05mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Bytte av toppakning saab 95 05mod.

Legg inn av pag » 28 des 2018, 19:04

Hei. Sliter litt med kjølevesketap og oljeforbruk.
Har hvit røyk under kaldstart.Grubler på om jeg må bytte toppakning. Er dette en rettfrem jobb eller er det noe jeg burde sette vekk? Noen som har en enkel jobbbeskrivelse av arbeidsmengde. Eventuelt noe jeg kan gjøre for å bekrefte min mistanke om toppakning?

Mvh Per Arne

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Re: Bytte av toppakning saab 95 05mod.

Legg inn av Trope » 30 des 2018, 14:30

Har du sjekket turbo, trykk i ekspasjonstank og om det er majones i olja.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte av toppakning saab 95 05mod.

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2018, 15:44

Du river toppen på en kveld. Rett fram jobb, eneste som er fort gjort å glemme er at ene kjølevannsrøret fra vannpumpa er skrudd i toppen på baksiden mot termostathuset. Jeg pleier å merke kamkjedet og drevene med små strips, slik at du har merkene klare til de skal på igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar