Saab 900 s 1997 modell, vil ikke starte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Naboen
Innlegg: 1
Registrert: 08 jan 2019, 16:29
Navn: Naboen

Saab 900 s 1997 modell, vil ikke starte

Legg inn av Naboen » 08 jan 2019, 16:46

Jeg er ikke veldig bilkyndig men litt handy av meg og forsøker å hjelpe min nabo. En venn skulle i går låne hennes bil. I stedet for å låse opp bilen med fjernkontroll, brukte han nøkkelen i låsen og forsøkte så å starte bilen. Hun rakk akkurat ikke å stoppe han, i følge henne må man da lukke døren, låse bilen og låse opp igjen med fjernkontrollen før man starter. Nå er girene(manuell) helt i lås, og server ikke mulig å vri på tenningen. Fikk lirket den i gang et par ganger, men nå er den helt i lås.
Har både koblet fra minuspolen på batteriet og sjekket sikringer, men ingenting endrer seg.
Vil tro at dette er en eller annen raritet til Saab som har låst seg helt.
Er det noen som kan noe om dette og har tips?? Hun ringte noen verksteder som mente hun må skifte tenning for 5-10.000 og jeg synes det høres veldig rart ut når det ikke har vært noen problemer før.
Ps: jeg har kjørt den noen ganger, og om jeg kveler bilen så må jeg slå av tenningen, låse bilen og låse opp igjen med fjernkontrollen før jeg kan starte bilen på nytt.

HJELP!!🙁

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 900 s 1997 modell, vil ikke starte

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2019, 18:30

Startsperra og at tenningslåsen ikke lar seg vri rundt er ikke relatert. Om nøkkelen ikke kan veis er det kanskje riktig at tenningslåsen må byttes, MEN det kan også være girlåsen som har kilt seg. Forsøk å bevege på girstanga mens du forsøker å vri nøkkelen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar