Bytte drivstoffpumpe

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av HelVan » 29 jan 2019, 14:58

Hei.
Jeg skal bytte drivstoffpumpa på min Saab 9-5 2001. Jeg har kjøpt inn pumpe fra biltema. Når jeg skulle fjerne den gamle pumpa klarte jeg å knekke en vinklene i enden av bensinslange som sitter på toppen av pumpa. Den med sort ventil. Jeg dro på biltema å kjøpe en pakke med en hvit og en sort... Problemet er at jeg faa…… ikke får den vinkelen/ventilen eller hva det nå er til å sitte på slangen... Jeg har prøvd all kraft jeg klarer, men får den ikke til å feste seg så jeg kan skru den ordentlig på slangen... Er det noe triks for å få det på? Jeg har prøvd å holde slangen med en tang, men vil helst ikke ødelegge slangen, så tør ikke bruke så mye kraft. Er det bare tålmodighet og "jobbing" som gjelder her?

nb! Det er denne jeg skal prøve å feste https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000037463

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av TiaZzz » 29 jan 2019, 22:13

Det er ikke slanger, men plastrør som går til de vinklene. Enkleste er å lage seg en skjøt av en bit bensinslange fra røret til vinkelen. Slangeklemmer på begge sider så det sitter godt.

HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

Re: Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av HelVan » 30 jan 2019, 10:37

takk, det var ett bra tips... Har nå skaffet meg en bensinslange på jobben med 2 klemmer... Så prøver jeg. Hadde litt problemer med å få det vinkelet som allerede er på plass til å sitte på toppen av bensinpumpa. Men fikk tips herfra om å kanskje smøre litt med feks olje, så den glir lettere på... Får satse på at jeg får det til idag...
Vet noe forresten om man får kjøpt det spesialverktøyet for å åpne/feste ringen? Litt usikker på om jeg har fått den ordentlig på plass ennå, og vil jo helst ikke ha noe lekkasje der...

HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

Re: Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av HelVan » 30 jan 2019, 11:07


Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av TiaZzz » 30 jan 2019, 11:59

Jeg har som regel brukt to skrutrekkere, nevene eller hva jeg nå enn har for hånden for å løsne ringen. Sitter den som fjell så kan du forsøke å kakke på en av vingene i retning av demontering for å løsne den. Aldri hatt behov for spesialverktøy. Ringen trenger heller ikke sitte fjell for å sitte fast.

HelVan
Innlegg: 6
Registrert: 29 jan 2019, 14:53
Navn: Helge

Re: Bytte drivstoffpumpe

Legg inn av HelVan » 30 jan 2019, 17:14

Ja jeg fikk ringen løs med å banke forsiktig på en skrutrekker med hammer og da løsnet den. Gjorde det samme for å feste. Jeg får ikke noe mer bevegelse på ringen nå i hvert fall, så regner med den sitter fast. Bilen startet med ny pumpe, så får vi se om det var feilen eller ikke. Syntes den er mer ustabil på tomgang nå enn før jeg byttet pumpe, men mulig det er tilfeldig og at den kanskje har vært sånn hele tiden. takk for tips, så satser jeg på at pumpa var problemet. Hvis ikke lager jeg en ny tråd :)

Svar