Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
LMorten
Innlegg: 4
Registrert: 22 feb 2019, 19:33

Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av LMorten » 22 feb 2019, 19:43

Hei

Jeg har en Saab som i forrige uke begynte å fuske. Den gikk veldig ujevnt og ble til slutt helt død (motorlampa lyste). Ok, en bekjent som kan endel om bil mente at det var luftmassemåleren som var defekt. Han koblet den fra og da gikk bilen uten problemer. Jeg kjøpte en ny luftmassemåler og trodde at alle problemer var historie, men akk...bilen begynte å hoste,harke og gå veldig ujevnt igjen... så ble den helt død. (koblet fra LMM og da gikk den greit). Veldig takknemlig hvis noen har noen gode ideer om hva dette kan være for noe.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2019, 19:53

Siden du ikke skriver hvilken motor som sitter i bilen, så får jeg anta at det er en B207 og at det står 1,8t, 2,0t eller Aero på bakluka...

Siden den går uten LMM tilkoblet, så kan det være en større luftlekkasje. Ikke kjør slik med den, da du risikerer å dra mye skitt inn i innsugssystemet og slik kan du ødelegge motoren eller turboen.

Når du kobler fra LMM går den på erstatningsfunksjon og beregner luftmassen ut ifra trykk og temperatur i innsugsmanifolden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

LMorten
Innlegg: 4
Registrert: 22 feb 2019, 19:33

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av LMorten » 22 feb 2019, 20:08

Jeg har en 2.0t. Ja den går omtrent som før med LMM frakoblet (litt tregere akselerasjon riktignok).

LMorten
Innlegg: 4
Registrert: 22 feb 2019, 19:33

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av LMorten » 22 feb 2019, 20:48

Glemte å nevne at cruise control heller ikke virker.

Kan lekkasje i vakuumpumpa forårsake dette motorproblemet...altså at bilen går dårlig?

Igjen...takk for hjelp.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av Ingvar N629 » 22 feb 2019, 20:55

Let etter luftlekkasje, du! Vakuumpumpa (du har automat?) har ikke noe med cruise å gjøre, det er elektronisk spjeldhus og drive by wire på disse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av Kjell N1179 » 28 feb 2019, 09:57

Er vel ikke noe med saken å gjøre. Men alle disse motorene B207 har vel en vakuumpumpe koblet på den ene kammen innerst. Med og uten automat mener jeg. Det er vel et av de vanligste stedene for olje lekkasje rundt denne pumpa.
Saab 9-3 Viggen
Saab 9-5.
Saab 93 SS

Tidligre biler
Ng900 Se Turbo, 95'' X

LMorten
Innlegg: 4
Registrert: 22 feb 2019, 19:33

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av LMorten » 01 mar 2019, 09:37

Problemet er løst (håper jeg virkelig). Det ble funnet en løs vakumslange. Den er nå koblet til igjen og bilen går som før. Cruise virker også. Men jeg lurer på hvorfor bilen gikk greit da luftmassemåleren var koblet fra?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motortrøbbel på Saab 9-3 2004

Legg inn av Ingvar N629 » 01 mar 2019, 13:55

Det skrev jeg i det første svaret mitt, ved frakoblet LMM går styreenheten på erstatningsfunksjon, som er beregnet luftmasse ut fra temperatur og trykk i manifolden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar