Hei!
Etter en lengre søken etter svar fra nettet og bilmekaniker prøver jeg lykken her.
Det begynte med at Saaben en dag plutselig ikke vil starte. Startmotoren går fint, men motoren tenner ikke. Motorlampen lyser, men vil ikke lese ut noen feilkoder. Radiotorvifta begynner merkelig nok å gå og turtallsmålern rikker seg ikke. Pga sistnevnte bytta jeg veivakselsensoren uten hell. Tok inn og ut alle sikringer og da starta den plutselig.
Etter litt kjøring begynte motorlampen å lyse igjen og turtallsmåleren og motortemp-målern falt i null, selv om det ikke var tegn til feil med motoren da jeg kjørte, men ville ikke starte igjen etter jeg parkerte den. Prøvde sikringene ut og inn igjen et par ganger i etterkant uten hell.
Noen som kan hjelpe meg?
Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Moderator: Moderatorer
Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Sist redigert av olebendik den 25 feb 2019, 08:14, redigert 2 ganger totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 2001, 1,9T starter ikke.
2001 mod 1,9T, hvilken motor er dette? Den kombinasjonen finnes nemlig ikke... Bensin eller diesel? Sikker på at det er 2001-modell?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 2001, 1,9T starter ikke.
Beklager, mente 2.0T
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Det kan være hovedinstrumentet (med speedometer, turteller etc) som har tatt kveld, da vil den ikke starte fordi kommunikasjonen mellom I-buss (instrumentbuss med bl a nøkkelinfo) og P-buss (Powertrain-buss med bl a motorstyring) går igjennom der. Motortemperatur og turteller får også informasjonen sin på buss. Dette bør jo egentlig feilsøkes videre for å kunne si noe mer sikkert, men får du tak i et billig instrument så er det jo bare å bytte. Reservedelsprogrammeres med Tech2, men bilen skal starte uten om jeg husker rett...
Er du heldig så er det så enkelt som dårlig kontakt bak på instrumentet. Kan også være tull med busskommunikasjonen ellers i bilen en plass.
Er du heldig så er det så enkelt som dårlig kontakt bak på instrumentet. Kan også være tull med busskommunikasjonen ellers i bilen en plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Tusen takk for raskt svar. Skal undersøke litt å gjøre et forsøk. Bilstereoen får forresten ikke strøm. Kjørecomputer har fungert fint.
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Jeg syns at dette, isolert sett, lukter litt av problem med (en del av) spenningsforsyningen. Har du et multimeter?
Diagnoseuttaket og radio har (delvis) felles spenningsforsyning over sikring #13 i elsentralen i instrumentpanelet.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.
Re: Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Kan låne et multimeter av en kompis. Hvordan går jeg frem? Tusen takk for alle tips!
- Kato
- 2.0 bar
- Innlegg: 936
- Registrert: 05 nov 2013, 23:08
- Navn: Kato Herland
- Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
- Sted: Tromsø
Re: Saab 9-3 2001, 2.0T bensin starter ikke.
Først tar du en måling av batterispenningen, med tenningsnøkkelen til posisjon "ON", på selve polene der, som benyttes som referanse. Notér at batteriet bør ha god restkapasitet før målingene tas.
Kontrollér spenningen på nevnte sikring #13, i begge punktene på den. Sikringene har to slike; ett for "inngående - og ett for "utgående" spenning.
Kontrollér spenningen på følgende sikringer i instrumentpanelet (IPEC): #3, -6, -17, -18, -20 og -22, samt også på sikringene #1-5 i MAXI-sentralen (den lille ved siden av batteriet).
Kontrollér spenningen på nevnte sikring #13, i begge punktene på den. Sikringene har to slike; ett for "inngående - og ett for "utgående" spenning.
Kontrollér spenningen på følgende sikringer i instrumentpanelet (IPEC): #3, -6, -17, -18, -20 og -22, samt også på sikringene #1-5 i MAXI-sentralen (den lille ved siden av batteriet).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.