B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 27 mar 2019, 23:33

Jeg har bygd en B235 hybrid motor beregnet til bruk i 9-5. Blokk og «tomt» topplokk er fra T7, men kammer, blokk, stempler, råder og veivhus ventilasjon er fra T5 (9000 2,3 turbo). All utvendig garnityr er mao satt opp til å passe i 9-5.

Lar det seg gjøre å sette denne inn i en 9-3 som fra før har T5 motor, uten for mye ombygninger?

Tenkte i då fall å bygge om til T5 motorstyring. Kan jeg f.eks beholde T7 topplokket mm?

Noen som har gjort dette før og kan gi noen råd?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2019, 04:17

Kapp og sveis om to innsugsmanifolder, en fra og9-3 med T5 og en fra B2X5, slik at du får flensen mot toppen fra T7 delen og plenumet fra T5 delen. Pass på volumet på innsugsrørene.
Du blir stående igjen med fester til fuelrail fra B2X5-motoren, så du må enten modde en rail eller bruke dyser fra B2X5, ikke så krise det for dette må uansett mappes. Original software vil ikke funke med den toppen, da topp fra motor med T7 flower bedre enn ditto med T5.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 28 mar 2019, 08:10

Tusen takk for svar. Skjønner at t7 toppen passer i oppsettet, men ikke innsuget. Finnes det noen bilder av denne moddingen? Vil det være bedre å skifte til et komplett T5 topplokk med manifoil, eller er denne endringen å anbefale i forhold til at topplokket på T7er bedre?

Hvis noen hadde et bilde av dette ville det hjelpe hvis jeg skal få noen til å sveise innsuget :D
Hilsen Bård
Sist redigert av Saabina den 28 mar 2019, 09:07, redigert 4 ganger totalt.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2019, 08:15

Jeg har selv moddet et par manifolder, ikke akkurat slik men har sveist om manifolder fra B205 og B204 for å kunne vinkle dem og slik kunne montere topplokk fra B204 og B205 på B202 bunndeler.

Selvsagt er det enklere å bruke B204 topplokk, toppen flytter du jo fort over, da trenger du ikke å mappe om heller.

Skal du bruke T7-toppen må det være pga trim, da den flower bedre. Latskap er IKKE en god grunn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 28 mar 2019, 12:51

Takk for svar. Jeg bygde motoren for å bruke den i en 9-5. Det ble det ikke noe sv. Motoren er allerede rigget for høyere effekt med TD04-19 turbo og T5 kammer. Tanken er nå å bruke motoren i en 9-3 jeg har. Den er innrettet for sterk motor med 16toms bremser og forsterket understell. Hvis jeg kan montere motoren i T5 9-3en min, hadde dette vært spennende. Enda greiere hvis jeg slipper å bytte om topper og kaste en ubrukt T5 topp pakning. Jeg har tilgang til god mapping, og sveisingen av innsuget kan jeg sette bort. Er det noe annet som må endres i forhold til diverse giverene m.m? Evap oppsamler o. L kan vel bare bort montrres?
Sist redigert av Saabina den 28 mar 2019, 15:44, redigert 2 ganger totalt.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2019, 13:44

EVAP må du nesten ha, men det ligger jo klart i 9-3'n, bare å sette slangen i innsuget.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 28 mar 2019, 15:28

Takker. Noen spørsmål til;
vil øvrige følere slik som olje, vann og veivaxel givere på T7 blokka kunne benyttes slik de er?

Jeg må ha det litt med t-skje: vil ikke en komplett T7 topp med innsug og spjelhus passe? Hvorfor må en bygge om T5 innsug til å passe på T7 topplokket?

Hvis noen har bilder av modifisert innsugsmanifoil blir jeg glad😀
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2019, 18:20

T7 bruker elektronisk gasspjeld, dvs wiren drar ikke i spjeldet men i potmetrene. Du må ha et vanlig gasspjeld for å kjøre T5 styring.

Veivakselgiverene både fra T5 og T7 vil funke, men kontaktene passer ikke overens og kabelen på T7 giveren er kortere. Kjøkevannstempgiver vet jeg ikke om har samme verdier ved samme temperaturer, men å bytte den er vel ikke oppgaven som vil stoppe dette prosjektet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 28 mar 2019, 18:35

Det er så godt å få slike enkle forklaringer. Det sparer en for en masse tullete utprøvinger😀. Er det jeg planlegger her fornuftig eller er det dumt, sett fra dere som har lang fartstid som Saab mekanikere?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Ingvar N629 » 28 mar 2019, 21:46

Personlig hadde jeg montert topp fra en bil med T5.... ser ikke at du får nok gevinst ut av dette til st det er verdt jobben.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: B235 motor i 9-3 med T5 motorstyring

Legg inn av Saabina » 28 mar 2019, 22:33

Kanskje lurt, jeg har en brukbar T5 topp liggende :-) Nå lærte jeg ihvertfall noe nytt om forskjellen på toppene =D>
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Svar