Trenger hjelp med SAAB TiD

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av Kennethd » 27 apr 2019, 19:34

Hei og god kveld. Jeg har en 2002 9-3 TiD som jeg har jobbet på et par år nå.
I dag når jeg skulle prøvekjøre, med en gang jeg har et litt høyt gir og motoren får last så går den i feilmodus med kode P0314.
Er det noen der ute som som har vært borti dette og kan si/tenke seg til hva dette kan være??
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av arvmadla N2945 » 27 apr 2019, 23:27

p0314 kommer av feiltenning. Se bilde for mer info :)
Bilde

Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Re: Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av Kennethd » 28 apr 2019, 06:37

Hva kommer denne feiltenningen av?
Jeg har byttet dysepakninger, tetning mellom dyse og brygge, alle returslanger og vacumtestet dette. Har også sjekket tetthet på dieselledninger fra tank...
Er det noen som har hatt denne feilkoden og hva var løsningen der?
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Re: Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av Kennethd » 11 mai 2019, 06:45

Her er en liten oppdatering, var ute og sjekket turbotrykk med Tech 2, og fra tomgang og opp til ca 2200-2300 rpm var aktuelt trykk mye mye lavere enn forespurt trykk. Motoren er selvfølgelig veldig lat til jeg når 2100 rpm.
Jeg har også sjekket timing av motor, veiv-dieselpumpe-kamaksel, og den er 110% rett.
Motoren er også utrolig lett startet, har liksom ikke noen tro på at det kan være noe med kompresjon eller dieselutstyr, men kan jo ta feil.
Hvis noen kjenner noen som har vært borti dette, gi meg et tips :)
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

Kennethd
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 72
Registrert: 28 okt 2007, 09:23
Medlemsnummer: N1229
Navn: Kenneth Dørum
Bil: SAAB 9-3 2.2TiD SE
Sted: Svolvær

Re: Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av Kennethd » 15 mai 2019, 16:14

Hvilet SAAB verksted tenker dere at har litt greie på disse motorene. Det virker litt som om at verkstedene her nordpå ikke har så god greie på SAABs dieselmotorer. Kom med forslag 😊
Mvh Kenneth
SAAB 9-3 2.2TiD SE 2002

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Trenger hjelp med SAAB TiD

Legg inn av Kato » 15 mai 2019, 16:35

Hva med et Opel - (GM -) verksted?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar