Ryker ekstremt mye hvit eksos
Moderator: Moderatorer
Ryker ekstremt mye hvit eksos
Heisann. Som tittelen sier så har jeg problemer med at det ryker helt latterlig mye hvit eksos av bilen min. Har prøvd å Google litt men da får jeg opp både luftfilter, topp, og turbo havari.
Har merket at bilen ikke har gått like bra som før en liten periode, men ikke tenkt noe mer over dette.
Er en stund siden jeg byttet luftfilter på bilen, så for en dager siden sjekket jeg filtere, uten å bytte det. Men det har nok godt av utskifting.
Kan dette være årsaken?
Jeg har så lite greie på det med bil så derfor spør jeg så dumt.
Fikk høre av noen bekjente at jeg kunne sjekke om det er noen lekkasje på slanger, og den eneste slangen jeg så det hadde svettet noe er denne ( se vedlagt bilde).
Kjenner en som er dyktig til å skru, men han har ingen erfaring med Saab så han vet ikke med 100% sikkerhet hva dette kan skyldes han heller.
Har dere noen forslag?
Har ikke minket noe vann eller olje som jeg kan se enda.
Er det trykt å bruke bilen selv om det ryker så mye?
Hører vanligvis når turboen spinner, så hadde det gått an å ta en liten tur for å høre om turboen spinner? Eller er dette liten vits?
Har merket at bilen ikke har gått like bra som før en liten periode, men ikke tenkt noe mer over dette.
Er en stund siden jeg byttet luftfilter på bilen, så for en dager siden sjekket jeg filtere, uten å bytte det. Men det har nok godt av utskifting.
Kan dette være årsaken?
Jeg har så lite greie på det med bil så derfor spør jeg så dumt.
Fikk høre av noen bekjente at jeg kunne sjekke om det er noen lekkasje på slanger, og den eneste slangen jeg så det hadde svettet noe er denne ( se vedlagt bilde).
Kjenner en som er dyktig til å skru, men han har ingen erfaring med Saab så han vet ikke med 100% sikkerhet hva dette kan skyldes han heller.
Har dere noen forslag?
Har ikke minket noe vann eller olje som jeg kan se enda.
Er det trykt å bruke bilen selv om det ryker så mye?
Hører vanligvis når turboen spinner, så hadde det gått an å ta en liten tur for å høre om turboen spinner? Eller er dette liten vits?
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Kan være greit å ha med at det er snakk om en Saab 95 2.0t 2001 modell
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Hei. Det er nok turboen som er på vei til å havarere. Tilstand på turbo kan sjekkes ved å demontere downpipe og sjekke om det er slakk i turbinakslingen. Turbobytte innebærer også å ta ned bunnpanne for å rense olje sila. Er det en jobb du tenker å gjøre selv kan jeg sende diverse linker på fremgangsmåte. Jobben er lett overkommelig for en med erfaring med å skru selv. Har du lite erfaring med å skru selv, kjenner du kanskje noen som kan?
PS!
Unngå å kjøre bilen til du får sjekket tilstand på turbo. Total havari på turbo er ikke ønskelig.
PS!
Unngå å kjøre bilen til du får sjekket tilstand på turbo. Total havari på turbo er ikke ønskelig.
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Heisann. Takk for svar.arvmadla N2945 skrev: ↑06 jul 2019, 08:19Hei. Det er nok turboen som er på vei til å havarere. Tilstand på turbo kan sjekkes ved å demontere downpipe og sjekke om det er slakk i turbinakslingen. Turbobytte innebærer også å ta ned bunnpanne for å rense olje sila. Er det en jobb du tenker å gjøre selv kan jeg sende diverse linker på fremgangsmåte. Jobben er lett overkommelig for en med erfaring med å skru selv. Har du lite erfaring med å skru selv, kjenner du kanskje noen som kan?
PS!
Unngå å kjøre bilen til du får sjekket tilstand på turbo. Total havari på turbo er ikke ønskelig.
Jeg skal takk og lov ikke gjøre det selv da jeg er ganske håpløs til å skru. Haha.
Men kjenner en som skal hjelpe meg med dette, men da er jeg nødt til å kjøre bilen opp til han, det er snakk om 3-4km å kjøre. Går dette greit tror du?
Viste ikke at man skulle rense oljesila, så takk for tipset .
Om turboen skulle være helt ødelagt, er det mere som pleier å ryke i samme slengen da eller?
Nå spør jeg mange dumme spørsmål, men hvor lang tid tror du det sånn ca tar for en som kan å skru å bytte turbo?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Det går nok fint å kjøre den distansen ja. Sjekk luftslanger mellom turbo og innsug for oljesøl. Er det mye søl bør intercooler demonteres og vaskes innvendig. Går alt knirkefritt får du gjort mye på en lørdag. Det tar litt tid å gnikke å gnukke bunnpanna ren. Bilde viser handleliste til jobben som innebærer rens av bunnpanne og oljesil. Linken er varer til selve turbobytte. Varer kan fåes hos den lokale EX- saabforhandler eller bestilles på nett. https://www.maptunparts.no/turbosystem/ ... lykol.html
Link til nettsted som viser jobben med bunnpanne.
http://saabworld.net/showthread.php?t=7
Link til nettsted som viser jobben med bunnpanne.
http://saabworld.net/showthread.php?t=7
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Men som sagt. Sjekk tilstand på turbo før du skaffer delene. Det er jo ikke 100% sikkert at det faktisk er turboen som er defekt
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Jeg skal høre med et verksted i området her om de har mulighet til å sjekke turboen for meg, da ingen hadde mulighet til å hjelpe meg før om flere uker da de er på ferie.
Men jeg sjekket bare for morroskyld etter om det var noen dårlige slanger.
Ser at det er mye grums og søl fra den ene slangen jeg la ut bilde av. Ikke vet jeg hvilken funksjon den slangen har, men regner med at det ikke skal være så mye drit rundt den.
Så jeg skrudde den av og festet den litt lengre opp enn der den satt. Startet opp bilen og la merke til at den også går veldig ujevnt på tomgang.
Kan legge til at før disse problemene oppstod med bilen så har jeg hørt mer og mer lyd fra turbo (lys pipelyd) når turboen lader.
Er det fortsatt turboen som er hovedmistenkt her?
Men jeg sjekket bare for morroskyld etter om det var noen dårlige slanger.
Ser at det er mye grums og søl fra den ene slangen jeg la ut bilde av. Ikke vet jeg hvilken funksjon den slangen har, men regner med at det ikke skal være så mye drit rundt den.
Så jeg skrudde den av og festet den litt lengre opp enn der den satt. Startet opp bilen og la merke til at den også går veldig ujevnt på tomgang.
Kan legge til at før disse problemene oppstod med bilen så har jeg hørt mer og mer lyd fra turbo (lys pipelyd) når turboen lader.
Er det fortsatt turboen som er hovedmistenkt her?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Hvor holder du til?
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Holder til på Dokka i Oppland.
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
Du kan lett sjekke turboen selv uten å måtte betale ett verksted for å gjøre det for deg.
Dette krever ikke noen spesiel verktøy. Du trenger kun noen piper samt en torx 30.
Enkelt fortalt må du fjerne det man kaller for kobraen. Det er det metall røret som går inn i turbo på venstre side sett forfra.
Når det er tatt bort kan du enkelt føre hånda ned og føle på turbinakslen som sitter inni turbo.
Det kan være minimalt med bevegelse opp og ned på turbinen, men det skal ikke være noe inn og ut.
Det skal heller ikke være noe vann/olje inni der.
Du kan se den videoen her som viser hva som må fjernes. Merk den siste som er en torx 30 som er til en slags slangeklemme som holder kobra fast til turbo.
Merk at i videoen er varmeskjolden foran motor tatt bort og det må du også ta vekk. Det sitter med en 13mm mutter.
https://www.youtube.com/watch?v=BdYAo5b1Hw4
Dette krever ikke noen spesiel verktøy. Du trenger kun noen piper samt en torx 30.
Enkelt fortalt må du fjerne det man kaller for kobraen. Det er det metall røret som går inn i turbo på venstre side sett forfra.
Når det er tatt bort kan du enkelt føre hånda ned og føle på turbinakslen som sitter inni turbo.
Det kan være minimalt med bevegelse opp og ned på turbinen, men det skal ikke være noe inn og ut.
Det skal heller ikke være noe vann/olje inni der.
Du kan se den videoen her som viser hva som må fjernes. Merk den siste som er en torx 30 som er til en slags slangeklemme som holder kobra fast til turbo.
Merk at i videoen er varmeskjolden foran motor tatt bort og det må du også ta vekk. Det sitter med en 13mm mutter.
https://www.youtube.com/watch?v=BdYAo5b1Hw4
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ryker ekstremt mye hvit eksos
...så skal man jo også montere cobraen etterpå. Ikke så vanskelig, men for en som ikke har skrudd noe før så kan det bli en utfordring å få det tett. Luftlekkasje her, så lager man seg fort problemer.
Høres såpass klart it som turbo at jeg hadde ikke vært i tvil. Å kjøre den 3-4 km kan gå greit det, men det spørs hvor ille den ryker. Husk at det er motorolje som lager røyken, og du kan fort tappe motoren for olje, med totalt motorhavari som resultat. Peil olja og ha med deg ekstra på turen.
Høres såpass klart it som turbo at jeg hadde ikke vært i tvil. Å kjøre den 3-4 km kan gå greit det, men det spørs hvor ille den ryker. Husk at det er motorolje som lager røyken, og du kan fort tappe motoren for olje, med totalt motorhavari som resultat. Peil olja og ha med deg ekstra på turen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan