Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte - LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte - LØST

Legg inn av HugoC » 20 jul 2019, 07:00

Har skiftet turbo og toppakning på min 9-3, 2006, 120 hk Z19DT. Bilen går fint på tomgang men liker ikke at jeg prøver meg på gassen. Da begynner den å gå ujevnt. Virker også som den sliter på tomgang når AC går. Når jeg slår av denne går den lettere. Når jeg slår tenningen av, virker det som om motoren bråstopper. Altså at den egentlig "går tungt". Har sjekket alle slanger etc, men det ville jo være rart om jeg ikke har gjort noe feil... Har sjekket veivakselplassering mot kamaksel og dette skal være riktig posisjonert. (Det eneste jeg ikke har kontrollert er oljetilførselsledningen til turbo.) Ellers er det meste vasket og rengjort, for eks intercooler. Ikke luftet dieseltilførsel og ikke slettet feilkoder.
Sist redigert av HugoC den 22 aug 2019, 13:49, redigert 1 gang totalt.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av Ingvar N629 » 20 jul 2019, 12:21

Kamreima står rett? Ellers er vel lekkasje en plass etter luftmassemåler et sted å starte.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 20 jul 2019, 12:37

Skal sjekke kamreima en gang til, men da jeg monterte reima stod begge hjulene der de skulle, kamhjulet mot merket i toppdekslet og veivhjulet i 90 grader (klokka 9) De hvite merkene på reima ble også plassert der de skulle. Men, altså, skal sjekke en gang til. Takk for hjelp så langt. Og, har ikke koblet til luftmassemåler annet enn gjennom kontakten. Luftfilteret er ikke koblet på så det går luft inn i turbo rett fra kobrarøret=)
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 20 jul 2019, 13:37

Påkobling av luftmassemåler hjalp kanskje litt. Leste deretter av feilkoder. Av de viktige er vel P1125 61 Trottle actuator. Flere av feilkodene kan komme av at mye ikke er tilkoblet ennå, for eks lys. Ikke tatt kamreima ennå.
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 25 jul 2019, 10:23

Fikk hjelp av Arvid Madland til å avdekke feil på spjeldhus. Sjekket dette ved hjelp av Tech2 og spjeldet vibrerte og falt tilbake til utgangsposisjon. Bestilt nytt spjeldhus og regner da med at bilen oppfører seg normalt. Kamreima var riktig montert.
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 02 aug 2019, 13:56

Nytt spjeldhus er inne og bilen liker likevel ikke gasspådrag. Får ingen feilkoder. Kan feilen ligge i en avlesing med Tech2 under "fuel correction". Cylinder 1 viser, - (minus) 3.57 mg/com, cyl 2, +5.04 mg/com, cyl 3, +0,10 mg/com og cyl 4, -1.62 mg/com
Sist redigert av HugoC den 04 aug 2019, 19:48, redigert 3 ganger totalt.
mvh
Hugo Christensen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av Ingvar N629 » 02 aug 2019, 17:50

Har du sjekket for falskluft etter luftmassemåler?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 03 aug 2019, 09:15

Nei. Skal sjekke men tror jeg har skrudd til alt... (Det trodde jeg i går også, inntil bremsene ikke virket og det viste seg at jeg hadde glemt en slange..)
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 04 aug 2019, 19:00

Har nå sjekket visuelt og ved bruk av litt håndkraft og det ser ut til alle koblinger sitter som de skal. Men jeg har ikke montert og koblet til dieselvarmeren annet enn at slangene til kjølevannet er koblet sammen. Kan dette ha noe å si? Og, det er kanskje en ide og trykkteste anlegget med for eks røyk? Må jeg på verksted for og få dette gjort eller finnes det en hobbymetode?
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte

Legg inn av HugoC » 05 aug 2019, 16:27

Løsning så langt: Bilen har gått ei uke på antibiotika (egentlig eieren som har forsynt seg godt av flytende korn i mangel på billøsning.) Har forsøkt med litt førstehjelp innimellom og pasienten har hostet mindre og mindre. Prøvde et nytt førstehjelpsforsøk med en oppstart og forsiktig gasspådrag nå, før eventuell trykktesting. Hostingen ble borte og nå går bilen som ei kule. Kjørte en forsiktig tur og turboen drar som pokker. Bilen ryker litt men det tror jeg er olje i eksosanlegg etter turbohavariet. Takk for all hjelp.🍾🍾
mvh
Hugo Christensen

HugoC
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 251
Registrert: 03 apr 2009, 19:19
Medlemsnummer: N1663
Navn: Hugo Christensen
Bil: Viggen Cab, 9-3 SC, 9000 Aero
Sted: Notodden

Re: Oppstart etter turbo- og toppakningsbytte - LØST

Legg inn av HugoC » 22 aug 2019, 13:51

Hadde problemer med at bilen ikke likte gasspådrag men det var, som Ingvar skrev, en slange som hadde hoppet av. Fra turboen og inn på intercooler. Bilen går som ei silkemyk jomfru.
mvh
Hugo Christensen

Svar