OG 900 drivknutemansjett

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

OG 900 drivknutemansjett

Legg inn av knut N458 » 25 jul 2019, 19:58

På årets ferie i Lofoten hadde jeg planlagt å bytte ABS-sensor på høyre forhjul. Det gikk greit. Og heldigvis ble det gjort i dag! For jeg oppdaget at drivknutemansjetten var sprukket halvt av og det var kastet noe drivknutefett ut i hjulhuset. Jeg har fått bestilt rep. på et lokalt verksted. Men spørsmålet mitt er: Hvor langt kan en kjøre med sprukken mansjett uten å risikere at drivknuten tar kvelden?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: OG 900 drivknutemansjett

Legg inn av Ingvar N629 » 25 jul 2019, 22:18

Det kommer jo helt an på hvor mye skit som kommer inn.
Du kan sikkert kjøre i hele sommer, så lenge det er fett igjen og du kun kjører på rene asfaltveier.

Tips: eeuroparts har komplette drivakslinger til og900 med ABS, og de er BILLIGE. Jeg var skeptisk til kvaliteten, men nå har en kompis kjørt med dem i tre år og alt ser like fint ut. Til og med mansjettgummien, som er fin og myk enda. Jeg har handlet et par til min egen og900 cab!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: OG 900 drivknutemansjett

Legg inn av knut N458 » 26 jul 2019, 10:16

Takk for svar! Så da behøver jeg ikke være redd for å kjøre noen småturer på tørr asfalt før jeg får ny mansjett.
Bilde

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: OG 900 drivknutemansjett

Legg inn av redturbo » 31 jul 2019, 21:42

Jeg fikk inntrykk av under et slikt "forsøk" at fettet forsvant fortere under langvarig belastning, slik som i lange oppoverbakker da leddet blir varmere, selv om fettet skal tåle temperatur så blir det kanskje noe mer bevegelig og lettere kan slynges ut.

Brukeravatar
knut N458
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 293
Registrert: 15 aug 2004, 01:00
Sted: Bergen

Re: OG 900 drivknutemansjett

Legg inn av knut N458 » 31 jul 2019, 23:50

Jeg fikk ordnet ny mansjett i dag!
Jeg har på bakgrunn av Ingvars råd kjørt noen småturer lokalt med defekt mansjett. Men jeg tror nok at det ville vært høyrisiko å kjøre Lofoten - Bergen med defekt mansjett. Det er jo noen fjell som skal bestiges på den turen ;)

Svar