Hei,
Dette gjelder en 9-5, st.v 2002, aero motor fra 04 (2,3 bensin). Nylig skiftet olje til GM Dexos2. Var på tur i Danmark og kjørte på motorvei i varmen ganske lenge, tempen lå stabilt klokka ni. Plutselig lyser CE. Peilet og så at det lå over maks, men har sjekket også i ettertid, og da ligger det på maks. Lurer på om olja kan ha ekspandert i varmen og steget på pinnen? Anyway, lampen var ikke der da jeg startet dagen etter og var borte ca to uker.
Fikk den tilbake i helgen, men den ser ut til å forsvinne igjen. Har ikke identifisert noen andre symptomer, men det må jo være noe som trigger dette.
Hva kan jeg sjekke uten tech2? Har open SID. Kan det være relatert til sprengvarmen som vi har hatt her i byen (Oslo)? Motoren får jevnlig vedlikehold og har gått som en klokke siden jeg bygget den i 2013. Den har nå gått 90 000 km.
Mvh Marius
Check engine kom og gikk x2
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Check engine kom og gikk x2
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Check engine kom og gikk x2
Motorlampen har i utgangspunktet ingenting med oljenivået å gjøre. Det er nok noe annet i gjære. Om du har Open SID kan du se på - Fcod. Om motorlampen lyser vil det stå et tall der. Dette tallet er i decimal og må konverteres til hexadecimal. Google it F.eks
decimal 320 - converted to hexadecimal - 140 = feilkode P0140.
decimal 320 - converted to hexadecimal - 140 = feilkode P0140.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Check engine kom og gikk x2
Tusen takk for tips! Dette skal jeg definitivt sjekke når/hvis det dukker opp neste gang.
Vil Fcod'en forsvinne igjen når lampen slukker mener du?
Vil Fcod'en forsvinne igjen når lampen slukker mener du?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Check engine kom og gikk x2
Forsvinner når du sletter feilkoder.
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Check engine kom og gikk x2
Sjekket i dag og det står 4882, som er P1312 som er "Avbrudd i forbrenningssignal cyl 1+2. Brudd/kortsluttning". Men jeg vet jo ikke om det er denne som trigget CE, har lest den kan komme uten at CE tennes.
Søkte litt:
viewtopic.php?t=39771
-> sjekke plugger og evt. bytte tennkassett? Kassetten har nok gått langt nå, kan ikke huske om jeg flyttet over den fra gamle motoren, men det kan hende. Da kan kassetten ha bikket 300 kkm, gitt at den ikke ble byttet før jeg kjøpte bilen. PLuggene mener jeg ikke er så gamle, skal sjekke i "arkivet".
Hvis det er flere koder, hvordan kan jeg bla i dem? Er jo bare en som er synlig om gangen...
Hvordan sletter jeg koder?
Takk for alle tips!
Søkte litt:
viewtopic.php?t=39771
-> sjekke plugger og evt. bytte tennkassett? Kassetten har nok gått langt nå, kan ikke huske om jeg flyttet over den fra gamle motoren, men det kan hende. Da kan kassetten ha bikket 300 kkm, gitt at den ikke ble byttet før jeg kjøpte bilen. PLuggene mener jeg ikke er så gamle, skal sjekke i "arkivet".
Hvis det er flere koder, hvordan kan jeg bla i dem? Er jo bare en som er synlig om gangen...
Hvordan sletter jeg koder?
Takk for alle tips!
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner