9-3 SC TiD - opplysninger og råd

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

9-3 SC TiD - opplysninger og råd

Legg inn av Saabina » 14 aug 2019, 17:09

Hei.

Etter å ha eid og skrudd på noen titals bensin Saaber av noen idag eldre årganger, er jeg nå iferd med å kjøpe min første NG9-3. Det er en -08 9-3 Vector Sport Combi med 120hk TiD motor, km stand ca 260t.

Bilen synes velpleid, og det er nettopp skiftet register, fjærer og bremsene er overhalt med nye skiver, klosser og bremseslanger.

Jeg kjenner stort sett til de eldre Saabenes svakheter, men jeg kjenner "nada" til denne modellen og motortypen, annet enn det jeg nå er iferd med å lese meg opp på. Er det noen som kan gi noen karaketeristikk og råd om denne modellen, og hva jeg bør ha "på hylla eller i bagasjerommet" av reservedeler, slik jeg er vant med på T5 og T7 Saaber :D.

Er det like enkelt å Software trimme opp denne motoren noen hk, slik som med de overnevnte? Er EGR og DPF systemet holdbart, eller kan/bør det bortkobles?

En annen detalj jeg lurer på er hvorfor noen av disse modellene har krommet ring i fronten rundt kurvelysa, og andre ikke?

Takksom for råd og opplysninger om denne modellen [-X
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-3 SC TiD - opplysninger og råd

Legg inn av arvmadla N2945 » 14 aug 2019, 18:28

God motor. Anbefaler også på denne motoren (gjelder vel alle motorer) at du har hyppigere oljeservice en de 30K som er ifølge boka. EGR, MAP sensor og spjeldhus bør regjøres for sot ca hver 30K km for å unngå trøbbel er min erfaring. Kan også anbefale Esid2 som tilsvarer open SID på T7. Da ser du også når det er tid for regenerering av DPF slik at du da kan tilpasse turtallet slik at regenereringen får optimale driftsforhold. Så slipper du trøbbel med tett DPF. Dobbelmasse svinghjulet pleier vel å ryke rundt 200K km så det er nok allerede byttet på denne. https://www.maptunparts.no/matare-givar ... -2014.html Maptun leverer også trim til diesel via deres maptuner system. :)

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: 9-3 SC TiD - opplysninger og råd

Legg inn av Saabina » 15 aug 2019, 12:25

Tusen takk for gode råd. Jeg gleder meg til å lære meg en ny modell :D . Vet du noe om de blanke listene rundt kurve tåkelysene. Er dette kanskje en "aero styling" ? Hva annet skiller utseende messig ift Aero.
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Gjee
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 34
Registrert: 04 sep 2019, 12:36
Navn: Geir
Bil: Saab Vector 2011 1.9 ttid

Re: 9-3 SC TiD - opplysninger og råd

Legg inn av Gjee » 04 sep 2019, 15:10

Førstegangs Saab eier eg då, men eg er ganske sikker på at stylingen rundt tåkelysa er Aero ja
Saab 9-3 SW Vector 1.9 ttid 2011
Volvo XC60 D3 chippa 2012 Solgt
Mitsubishi ASX 2012 Solgt
BMW E39 530D 2011 Solgt
Audi A6 1.8T 2006 Solgt
BMW E39 520i Solgt
Mercedes 230E W124 1996 Solgt
Toyota Corolla DX 1996 Skrota

Svar