Lavere effekt etter chip tunning

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Erik12
Innlegg: 17
Registrert: 27 jun 2019, 01:02
Navn: Erik

Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Erik12 » 25 aug 2019, 20:29

Eg har nettopp brukt chip tunning steg 1 fra maptun til bilen, det er en 9-5 2005 2.0T, men eg føler at nå skjer det nesten ingenting før eg kommer opp til 3.000 omdreininger, men med engang eg kommer over det begynner det å komme seg, er dette normalt eller er det noko som eg feil her? Har lest litt om magnetventil, tilbakeslagsventil og eventuelt falskluft kan det være en av disse som er problemet?

Det kom også masse hvit røyk ut en gang i dag når eg akselererte på motorveien, men følgte med etterpå og det virket som normal eksos hele turen etterpå, prøfte nokon pådrag etterpå også men da var det ingenting som eg la merke til? veit at hvit røyk ofte betyr gåen topppakning :sniff:

Takk for hjelpen på forhand

Trope
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 315
Registrert: 19 jul 2012, 00:54
Navn: Trond Pedersen
Bil: Saab 9-5 2,3t LPG
Sted: Fredrikstad

Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Trope » 25 aug 2019, 20:37

Kontroller Evapventiler og falsk luft.
Hvis du mister kjølevann vil hvit røyk kunne bety defekt turbo eller toppakning.
Evap ventilene fikser du med 2st. 8mm enveisventiler, 8mm silikonslange og strips
Veiledning finner du her på forumet.

https://www.ebay.com/itm/One-Way-Fuel-N ... 98bC6N6nWQ


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 aug 2019, 11:56

Og på snakk om enveisventilane, sjekk også slangereduksjonane i kvar ende av röra, dei brukar ofte å verte pil rotne.
Men er vel heller tvilsomt det er EVAP-ventilane, då brukar det ofte å vere like daudt heile veien.

Erik12
Innlegg: 17
Registrert: 27 jun 2019, 01:02
Navn: Erik

Re: Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Erik12 » 28 aug 2019, 12:19

Har nettopp skiftet EVAP-ventilene, så trur ikkje det er det, men var ute å sjekket i dag og alt så greit ut, har nettopp skiftet: EVAP ventiler, vakumslanger, og alle veivhusventilasjon slangene. Men har nå chipet den tilbake til standard effekt, nå tar den mye bedre i lavere turtall men føler at den napper litt / hakker litt av og til når eg gir gass, ser at det kan skyldes tennkassett og tennplugger. Skiftet for ikkje lenge siden til nye tennplugger: BCPR7ES-11 og da merket eg at det var meir kraft i bilen. Dei tennpluggene som var i bilen fra før av var BCPR6ES-11, Bilen var da standard effekt. Forrige eier sa at dei hadde skiftet tennkassett og tennplugger for ikkje lenge siden, men ser nå at det var i 2014 og bilen var kjørt 124.000 og nå er den kjørt 155.000 kan det være tennkasset då?

Sjekket og turbo for noen dager siden, litt side til side slark men ikkje noe fram og tilbake som eg merket, men eg syntes det var litt rart, fordi mellom turbo og innløpsrøret er det jo meningen at det skal være en pakning, men det såg eg ingenting til, heldigvis hadde eg en ny liggende så eg tok på, men kan det være årsaken til problemet?

Også angående den turboen, det er kun første gang eg gir på til sirka 4000 rpm etter den har stått en natt at det kommer litt kvit røyk ut av eksosen, uansett kor mykje eg gir på etter det kommer det ingen spesiell farge på eksosen, det kommer heller ingen hvit røyk når eg starter den når den har stått hele natten. meget rart føler eg.

Uansett, har dere noe formening om kva eg burde gjøre/sjekke?

Takk for hjelpen på forhånd

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Hjelle, N6 » 28 aug 2019, 18:28

Om du har hatt av innlöpsröret/saksofonen/kobraen og montert oringen som skal vere på den, er du sikker på at du har fått det tett? Röret må rakt på mot turbo, det kan vere vanskeleg å få til. På V-band klemma er det to hol i flata på klemma som står 180 grader i forhold til kvarandre. Sjekk at klaringa mellom turbo og rör er lik i begge hola. Om det er forskjell er röret skeivt montert og du har mest sansynleg lekasje her.
Ellers er sjekkpunka for lekasjer på http://mgmotor.no/mekketips-9-5/falskluft.aspx greit å sjekke.

Att TK skal ryke etter 3000 mil er vel lite sansynlig, men kva TK er det då? Original eller kopi frå Biltema/skruvat eller lignande? Får du feilkoder av noko slag?

Erik12
Innlegg: 17
Registrert: 27 jun 2019, 01:02
Navn: Erik

Re: Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Erik12 » 28 aug 2019, 19:02

Sjekket det med turboen etter at eg hadde laget denne saken, så det kan vær at det å montere den O- ringen fikset det,, eg har jo som nevnt chippet bilen tilbake til original effekt så får ikkje testet dette skikkelig nå. Det virket i dag som om turboen spolte seg opp ivertfall, men kan chippe den til stage 1 i mårå og prøve igjen. Eg sjekket det som du nevnte angående klaringa mellom turbo og rør og eg tror at eg fikk det til ganske så bra til, men kan sjekke det også igjen i mårå, bare for å være 100% sikker.

TK er kjøpt hos bilpaviljongen som var forhandleren som solgte bilen, eg er ikkje sikker på at det er noe galt med TK'en men har lest at nykking/risting når du akselerere kan være på grunn av gåen/ øydelagt TK så det var bare derfor. Eg får ikkje opp noe feilkoder nei

Erik12
Innlegg: 17
Registrert: 27 jun 2019, 01:02
Navn: Erik

Re: Lavere effekt etter chip tunning

Legg inn av Erik12 » 29 aug 2019, 13:44

En liten oppdatering på denne saken, chippet bilen til stage 1 og prøfte en gang til, denne gangen var bilen god i låg rpm og når motoren hadde blitt varm og eg gasset litt på, så var det gang i den ja, så det var o-ring mellom turbo og kobraen som var problemet, eller at røret sto skeivt på turboen. Uansett det problemet er vekke nå.

Nå er det bare den hvite røyken som eg bekymrer meg for, kun når eg gasser på til sånn 3/4000 rpm også slipper gassen så kommer røyken, så tenker det er turboen som er gåen, fordi det er null røyk når eg starter bilen og kjører den heilt normalt.

Svar