Treig 02 9-3 2.0t automat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
NLANGE
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 50
Registrert: 12 apr 2014, 14:29
Medlemsnummer: 3034
Navn: Njål Langeland
Sted: Stavanger, Sola

Treig 02 9-3 2.0t automat

Legg inn av NLANGE » 16 sep 2019, 16:28

Hei.

Har en 2002 9-3 2.0t automat som er sinnsykt lat i akselerasjon. I tillegg må man gi mye gass før den girer ned, men når den først girer ned kommer opp på 3500 omdreininger går den bedre.

Når den slurer seg oppover i fart, hører du tydelig at det er en luftlekkasje. Jeg har sjekket og skiftet alle vacuumslanger, og jeg skiftet nettopp fremre servorør å sjekket samtidig nøye om turboslangene fra turbo til IC og fra IC til innsugrør siden fronten var av, disse var uten hull.

Har noen hvert borti en plass det pleier å bli hull på slanger/intercooler evnt andre plasser som forårsaker dette problemet?

Min far har en helt lik bil, som går som et skudd, så jeg vet hvor bra de egentlig skal gå.
2002 9-5 Aero, sedan-manuell-soltak
2003 9-5 2.3T B235L automat, Glacier Blue-soltak
2002 9-5 2.0t manuell, Maptun steg 5+++
2007 9-3 1.8T automat, Laserrrød Maptun steg 2
1996 9000 2.0t automat
2002 9-3 2.0t manuell
2003 9-5 2.0t manuell
2003 9-5 2.2TiD automat bruksbil

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Treig 02 9-3 2.0t automat

Legg inn av Ingvar N629 » 16 sep 2019, 16:49

Ta ut luftmassemåler, plugg igjen og trykksett med ca 0,4 bar trykkluft, så finner du lett lekkasjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar