Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Landmann » 22 okt 2019, 22:34

Hadde det ikke vært for at en eldre Saab-mekaniker sa: "Nei, det anbefaler jeg ikke!" - så ville jeg gjort med denne 91-modellen som jeg har gjort på andre motorer av andre merker med høy kilometerstand og økende svetting fra topp: å løsne mutter og/eller bolt for bolt og ettertrekke for å stoppe svettingen.

Men brått ble jeg i tvil! Er det noen grunn til at ikke denne motoren evt. boltene skulle tåle ettertrekking?

Hva mener dere?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Ingvar N629 » 23 okt 2019, 09:03

Boltene tåler det. Trekk i vei, ikke sikkert det blir bra, men du ødelegger ikke noe heller.
Eneste ankepunkt er at spesielt på 2,1-literen så har toppen en tendens til å enten sprekke eller få ovale ventilseter med tiden, så slik sett kunne det være lurt å ta den av for en revisjon, og dermed like godt skifte toppakningen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Landmann » 23 okt 2019, 21:34

Takk for svar; da blir det ettertrekking. Så får jeg se om oljesvettingen blir borte.

Erfaringen fra såvel motorsykkelmotorer som bilmotorer er at strekkboltene får bank gjennom årene. Motorene tar til seg varme, utvider seg, kjøles ned - og strekkboltene holder ikke helt følge - og etterhvert blir det , dog minimalt, sprekk og lekk. Så da blir det ettertrekking som et ærlig forsøk. Kjerra må gjennom PKK'n 😬

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2019, 14:54

Er ikke strekkbolter på disse.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sumpen
Innlegg: 20
Registrert: 18 jan 2007, 08:41
Sted: Oslo

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Sumpen » 24 okt 2019, 21:52

hmm, Har nettopp montert en topp på en B205R motor der det ble benyttet nye topplokksbolter. Motor ble kjørt varm og topp ble deretter demontert grunnet oljelekkasje som jeg ikke skal omtale her.
Men, av nysgjerrighet så målte jeg boltene mot nye og det viser seg at ved tiltrekning på 40/60/90gr. så har boltene strekt seg ca. 1mm. Det må jo bety at dersom man benytter «gamle» bolter på nytt så vil de strekke seg ytterligere ved samme tiltreknings moment. Boltene vil sannsynligvis bli svekket av slik bruk. Om de tåler det er jo en annen sak men jeg ville ikke ta en slik risiko. Bytter bolter hver gang.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Ingvar N629 » 26 okt 2019, 08:10

Er ikke samme bolter heller. Boltene fra 1991 skal dras 60 nm - 80 nm - 90 grader.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Landmann » 26 okt 2019, 23:07

Jeg har ikke begynt å skru ennå. Spent på hvor hardt boltene sitter. Når det ikke er strekkbolter, så får vel både gjengeparti og anleggsflate få seg et tynt oljelag? Eller er rådet null smøring?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Ingvar N629 » 27 okt 2019, 08:58

I en motor i bruk så er det vel olje nok på dem?
Momentene oppgitt i WIS er beregnet for lett oljet, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Landmann
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 161
Registrert: 17 sep 2015, 20:41
Bil: 99, OG900'er, 9-5'er, 9-3

Re: Ettertrekke toppen på Saab OG900 2.0 16V

Legg inn av Landmann » 27 okt 2019, 14:03

Ingvar N629 skrev:
27 okt 2019, 08:58
I en motor i bruk så er det vel olje nok på dem?
Momentene oppgitt i WIS er beregnet for lett oljet, ja.
Takk for svar :shamrock: :shamrock: :reading:

Svar