Hei, motoren stopper noen ganger når jeg går feks fra Drive til Park ved varm motor. Turtallet dropper alltid ved varm motor, men stoppper ikke alltid. Starter lett igjen. Ved kald motor holder turtallet seg stabilt og den stopper ikke. Kan problemet være "idle control valve"?
Håper noen har en ide om hva årsaken kan være
Hilsen Tore
9000 CD T16 '88 automat -idle control valve-
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 CD T16 '88 automat -idle control valve-
Ja den kan du godt forsøke å rense. I tillegg bør du ta en sjekk av vakuumslanger og ellers alle pakninger etc på innsugssystemet. Bilen din har luftmassemåler, så om det er noe falskluft så blir den gjerne slik som du beskriver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9000 CD T16 '88 automat -idle control valve-
Hei Ingvar! Takk for svar og hvordan renser jeg den? Jeg har sjekket slangene visuelt og ser ikke noe gæli. Går det å få kjøpt nye slanger som passer og eventuelt hvor?
Hilsen Tore
Hilsen Tore
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9000 CD T16 '88 automat -idle control valve-
Du må demontere den. Spray den full av WD-40 og la det ligge litt, før du tørker ut det du får til med tørkepapir e.l.
Trykksett innsugssystemet og skift slanger som lekker.
Trykksett innsugssystemet og skift slanger som lekker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: 9000 CD T16 '88 automat -idle control valve-
Takk for hjelpen Ingvar