Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
TurboTrykk
- 1,5 bar

- Innlegg: 362
- Registrert: 26 des 2013, 02:17
- Medlemsnummer: N2716
- Navn: Chris
- Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
- Sted: Bergen
Legg inn
av TurboTrykk » 09 nov 2019, 18:56
sjekket toppdekselpakning ? fort gjort å montere feil og få lekkasjer.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 09 nov 2019, 19:54
Vask skikkelig reint med ett eller annet godstoff. Og brukbilen som normalt. Så kommer nok leksajen sigende etterhvert.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 09 des 2019, 20:09
Endte opp med å ta ut motoren for en full renovering. I tillegg til oljelekkasje var 2 bolter til eksosmanifoil brukket og kjedestrammer var litt over 15mm.

-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 22 des 2019, 09:58
Ingen i Rogalands traktene som har et sett med stempelringer til B2x5?

Får ikke de jeg bestilte fra Maptun før 3.jan og jeg hadde håpet å få motoren ferdig i løp av romjula.

Antar det ikke er lurt å montere de gamle ringene?
-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 22 des 2019, 15:13
Vurderer å droppe å dra ut stempel å bare bytte lager. Har fylt i en skvett med diesel i hver sylinder og nivået holder seg. Hva mener ekspertisen. Er det dumt å skippe ringbytte?

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 des 2019, 10:29
Bruker den noe olje, da? Hvis ikke så kan du jo droppe å bytte ringer, men jeg ville nå hjort det uansett siden alt er ute. Ringene er jo ikke den beste komponenten i disse.
Husk også at du MÅ hone med honingsbørste ved ringbytte, ellers vil den aldri slutte å bruke olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Jan Erik
- Innlegg: 12
- Registrert: 21 aug 2015, 20:32
- Navn: Jan Erik Johansen
Legg inn
av Jan Erik » 24 des 2019, 18:35
Jeg ville ha tatt ut og rengjort. Byttet selv stempler nettopp pga at oljeringen var kokset. Det er for dårlig drenering bak oljeringen på disse stemplene. Riktignok en B235 som er mere utsatt men når du har kommet så langt er det jo ikke mye jobb. Det går helt fint å montere tilbake med gamle ringer om du ikke får tak i nye, gitt at disse ikke er skadet eller unormalt slitt.

-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 25 des 2019, 07:32
Det blir til at jeg monterer nye ringer på de. Etter noen timer var sylinder nr2 tom for diesel mens de andre enda hadde tilnærmet samme nivå. Så da er det noe lekkasje på den i hvertfall. Er vel ikke lurt å rengjøre bare det ene stempelet. Blir vel vektforskjell

Takk til Eimund for lån av FlexHone og ringcompressor

-
arvmadla N2945
- 1,5 bar

- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Legg inn
av arvmadla N2945 » 31 des 2019, 13:42
Under kontrollmåling av nye ringer ble det målt et gap på 0.4mm på skraperinger. Ifølge WIS skal disse være mellom 0,7 og 1mm. Målte en gammel ring og den var på 0,8mm. Må de nye skraperingene justeres til 0,8mm eller er det en ny standard på disse?