oljelekkasje

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 nov 2019, 18:32

Fikk et nytt tilskudd på tunet i dag. En 05mod 9-5 stv B205, som jeg tenkte å få på veien igjen. Hoved problemet er en oljelekkasje fra motor. Men det var veldig vanskelig å si hvor det kommer fra, da det er olje over alt. :roll: Er det noen som kjenner igjen signaturen fra oljesølet eller er det som det ser ut som, at den lekker ut fra alle bauger og kanter :lol: Motor er gått 211K km. Turbo var fri for slakk. Det var endel majones på peilepinnen og noe kondensvann kom ut av slangen som går ned i cobra, da jeg blåste i slangen ut fra ventildeksel. Rens av bunnpanne og kontroll av lager skal bli gjort, men om jeg uansett må ut med motor for å utbedre lekkasjer er det jo ikke nødvendig å ta ned bunnpanna nå. :)
Bilde

Bilde



Bilde


Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
TurboTrykk
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 362
Registrert: 26 des 2013, 02:17
Medlemsnummer: N2716
Navn: Chris
Bil: 9000 2.0t CSE -97 Jubileum
Sted: Bergen

Re: oljelekkasje

Legg inn av TurboTrykk » 09 nov 2019, 18:56

sjekket toppdekselpakning ? fort gjort å montere feil og få lekkasjer.
Saab 9-3 1,9TiD SportCombi Vector 2007 - Bruksbil
Mitsubishi Carisma Classic 2000 - Solgt
9000 2.0t CSE 1997 Jubileum - Skrotet
Honda accord 1978 Bruksbil - Solgt
9000 2.3t CSE 1995 - Skrotet
Chevy G20 6.2 Ambulanse - Solgt
Ford transit 1965 Campingbil -Solgt

saab9000aero
Overload!!!
Innlegg: 1571
Registrert: 23 sep 2004, 01:00
Medlemsnummer: n434
Navn: Arvid Nesse
Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
Sted: Bergen

Re: oljelekkasje

Legg inn av saab9000aero » 09 nov 2019, 19:54

Vask skikkelig reint med ett eller annet godstoff. Og brukbilen som normalt. Så kommer nok leksajen sigende etterhvert.
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 09 des 2019, 20:09

Endte opp med å ta ut motoren for en full renovering. I tillegg til oljelekkasje var 2 bolter til eksosmanifoil brukket og kjedestrammer var litt over 15mm. :)
Bilde

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 22 des 2019, 09:58

Ingen i Rogalands traktene som har et sett med stempelringer til B2x5? [-o< Får ikke de jeg bestilte fra Maptun før 3.jan og jeg hadde håpet å få motoren ferdig i løp av romjula. #-o Antar det ikke er lurt å montere de gamle ringene?

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 22 des 2019, 15:13

Vurderer å droppe å dra ut stempel å bare bytte lager. Har fylt i en skvett med diesel i hver sylinder og nivået holder seg. Hva mener ekspertisen. Er det dumt å skippe ringbytte?
Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: oljelekkasje

Legg inn av Ingvar N629 » 23 des 2019, 10:29

Bruker den noe olje, da? Hvis ikke så kan du jo droppe å bytte ringer, men jeg ville nå hjort det uansett siden alt er ute. Ringene er jo ikke den beste komponenten i disse.
Husk også at du MÅ hone med honingsbørste ved ringbytte, ellers vil den aldri slutte å bruke olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Jan Erik
Innlegg: 12
Registrert: 21 aug 2015, 20:32
Navn: Jan Erik Johansen

Re: oljelekkasje

Legg inn av Jan Erik » 24 des 2019, 18:35

Jeg ville ha tatt ut og rengjort. Byttet selv stempler nettopp pga at oljeringen var kokset. Det er for dårlig drenering bak oljeringen på disse stemplene. Riktignok en B235 som er mere utsatt men når du har kommet så langt er det jo ikke mye jobb. Det går helt fint å montere tilbake med gamle ringer om du ikke får tak i nye, gitt at disse ikke er skadet eller unormalt slitt.

Bilde

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 25 des 2019, 07:32

Det blir til at jeg monterer nye ringer på de. Etter noen timer var sylinder nr2 tom for diesel mens de andre enda hadde tilnærmet samme nivå. Så da er det noe lekkasje på den i hvertfall. Er vel ikke lurt å rengjøre bare det ene stempelet. Blir vel vektforskjell :) Takk til Eimund for lån av FlexHone og ringcompressor ;)

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: oljelekkasje

Legg inn av arvmadla N2945 » 31 des 2019, 13:42

Under kontrollmåling av nye ringer ble det målt et gap på 0.4mm på skraperinger. Ifølge WIS skal disse være mellom 0,7 og 1mm. Målte en gammel ring og den var på 0,8mm. Må de nye skraperingene justeres til 0,8mm eller er det en ny standard på disse?

Svar