Side 1 av 1

oljelekkasje

Lagt inn: 09 nov 2019, 18:32
av arvmadla N2945
Fikk et nytt tilskudd på tunet i dag. En 05mod 9-5 stv B205, som jeg tenkte å få på veien igjen. Hoved problemet er en oljelekkasje fra motor. Men det var veldig vanskelig å si hvor det kommer fra, da det er olje over alt. :roll: Er det noen som kjenner igjen signaturen fra oljesølet eller er det som det ser ut som, at den lekker ut fra alle bauger og kanter :lol: Motor er gått 211K km. Turbo var fri for slakk. Det var endel majones på peilepinnen og noe kondensvann kom ut av slangen som går ned i cobra, da jeg blåste i slangen ut fra ventildeksel. Rens av bunnpanne og kontroll av lager skal bli gjort, men om jeg uansett må ut med motor for å utbedre lekkasjer er det jo ikke nødvendig å ta ned bunnpanna nå. :)
Bilde

Bilde



Bilde


Bilde

Bilde

Bilde

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 09 nov 2019, 18:56
av TurboTrykk
sjekket toppdekselpakning ? fort gjort å montere feil og få lekkasjer.

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 09 nov 2019, 19:54
av saab9000aero
Vask skikkelig reint med ett eller annet godstoff. Og brukbilen som normalt. Så kommer nok leksajen sigende etterhvert.

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 09 des 2019, 20:09
av arvmadla N2945
Endte opp med å ta ut motoren for en full renovering. I tillegg til oljelekkasje var 2 bolter til eksosmanifoil brukket og kjedestrammer var litt over 15mm. :)
Bilde

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 22 des 2019, 09:58
av arvmadla N2945
Ingen i Rogalands traktene som har et sett med stempelringer til B2x5? [-o< Får ikke de jeg bestilte fra Maptun før 3.jan og jeg hadde håpet å få motoren ferdig i løp av romjula. #-o Antar det ikke er lurt å montere de gamle ringene?

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 22 des 2019, 15:13
av arvmadla N2945
Vurderer å droppe å dra ut stempel å bare bytte lager. Har fylt i en skvett med diesel i hver sylinder og nivået holder seg. Hva mener ekspertisen. Er det dumt å skippe ringbytte?
Bilde

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 23 des 2019, 10:29
av Ingvar N629
Bruker den noe olje, da? Hvis ikke så kan du jo droppe å bytte ringer, men jeg ville nå hjort det uansett siden alt er ute. Ringene er jo ikke den beste komponenten i disse.
Husk også at du MÅ hone med honingsbørste ved ringbytte, ellers vil den aldri slutte å bruke olje.

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 24 des 2019, 18:35
av Jan Erik
Jeg ville ha tatt ut og rengjort. Byttet selv stempler nettopp pga at oljeringen var kokset. Det er for dårlig drenering bak oljeringen på disse stemplene. Riktignok en B235 som er mere utsatt men når du har kommet så langt er det jo ikke mye jobb. Det går helt fint å montere tilbake med gamle ringer om du ikke får tak i nye, gitt at disse ikke er skadet eller unormalt slitt.

Bilde

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 25 des 2019, 07:32
av arvmadla N2945
Det blir til at jeg monterer nye ringer på de. Etter noen timer var sylinder nr2 tom for diesel mens de andre enda hadde tilnærmet samme nivå. Så da er det noe lekkasje på den i hvertfall. Er vel ikke lurt å rengjøre bare det ene stempelet. Blir vel vektforskjell :) Takk til Eimund for lån av FlexHone og ringcompressor ;)

Re: oljelekkasje

Lagt inn: 31 des 2019, 13:42
av arvmadla N2945
Under kontrollmåling av nye ringer ble det målt et gap på 0.4mm på skraperinger. Ifølge WIS skal disse være mellom 0,7 og 1mm. Målte en gammel ring og den var på 0,8mm. Må de nye skraperingene justeres til 0,8mm eller er det en ny standard på disse?