9-3 ttid 08, motor stopper

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 14 nov 2019, 16:40

Hei, nå har bilen stopper med jevne mellomrom i den siste tiden. Som regel har jeg kunne startet opp igjen å kjøre videre.

Idag skjedde det igjen, kommer opp melding med begrensad prestanda, etter ny start dør motoren med en gang.
Fikk en kamerat til å komme med tech2, fikk opp feilkode P2149 injector 2 or 3 circuit, open/short.

Prøvde å slette feilkode, starte bilen på nytt med den stopper med en gang, og koden kommer tilbake.

Fant og en annen feilkode, P0335 crankshaft position sensor curcuit, inncorrect signal.

Er det noen her som har noen tips til feilsøking?, eller er det bare å bestille bilberging å komme seg til verksted.

Takker for alle tips, hilsen Ørjan

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av Kato » 14 nov 2019, 23:08

OM dette helst skjer når motoren er varm, mener jeg at én mulig feilkilde er veivakselgiveren, en ikke uvanlig feilsymptom når det gjelder bensinmotorene. Dessuten skal begge feilkodene for denne giveren, P0335 28 og -29, føre til motorstans, mens kun satt P2149 vel ville føre til "motorrusk". Så kanskje er denne en følgefeil av ev. problem med giveren?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 15 nov 2019, 12:35

Dette skjer med kald motor og.

Jeg har hatt problem med dårlig spenning på batteriet, så har en mistanke om at generatoren svikter. Kan det bli slike følgefeil av strømproblemer mon tro? Har og litt tro på feil med ebern, kanskje den og stjeler strøm.

Veldig frustrerende, bilen står ikke så langt fra hjemme nå., men skal på jobb på søndag, blir borte en mnd. Så bilberging blir vel neste steg, bilen kan ikke stå der den er

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av Kato » 15 nov 2019, 13:23

Spenning er alfa og omega når det gjelder NG9-3, og kan skape mange rariteter. Om dette gjelder her er ikke godt å mene noe om, men dette er i alle tilfelle det første du bør kontrollere.

Kulde, bruk av varmer, korte kjøresykluser etc. er en utfordring, så sjekk at du har 12,7V på batteriet uten motoren igang og 13,8-14,4V med lading (hva finner du?).
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 15 nov 2019, 15:56

Fikk sletta feilkode idag, starter bil, så døde den ut igjen. Sletta flere ganger, så koblet vi batteriet fra, ventet noen minutter, kobla på og bilen startet. Fikk kjørt 800 m, fylte full tank, så stoppet bilen igjen.

Målte ladespenning til 13,6, den gikk opp til 13,9 ved ca 2000 o/min.

Vi gjentok samme prosedyre med sletting av feilkode, koblet fra batteri. Tok ut sikringen til ebern, så startet vi. Fikk kjørt ett par mil uten noen problemer. Fikk motoren ordentlig varmt, gå litt godt med på drag etter motoren ble varmt. Fikk biln hjem uten problem, skal prøve å kjøre en ny runde imorgen.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av Kato » 15 nov 2019, 17:23

Men hva er batterispenningen etter noen timer, når motoren ikke går?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 15 nov 2019, 18:03

Jeg skal få målt den imorgen. Mitt multimeter viser helt tydelig feile målinger, fikk lånt ett multimeter før idag, men leverte det fra meg. Skal få lånt det på nytt i morgen, måle før jeg prøver å starte bilen igjen

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 16 nov 2019, 11:41

Hei. Fikk målt batteriet nå til 12,7 før start, bilen starta, men stopper etter 2 sekunder. Startet på nytt igjen, gå litt gass opp til 2000 omdreininger, bilen holder seg igang fint på andre forsøk. Ladespenning ligger på 13,7.

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 16 nov 2019, 12:29

Jeg tenkte å la bilen gå seg varm, for så en kjøre en lang tur. Men, den stoppet etter en stund på tomgang, og starter ikke igjen. Det får bli et problem en annen gang, reiser på jobb imorgen.

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av Kato » 16 nov 2019, 15:09

Jeg er usikker på om det er spenningsforsyning (og ikke en komponent) som er årsaken til "stoppen", men i alle fall er det noe som skurrer her.

12,7V målt etter at bilen har stått en stund tyder i utgangspunktet på at batteriet skulle ha god kapasitet, og således lades godt. Registreringene du har gjort mht. ladespenningen tyder på det motsatte: Et oppegående, godt ladet batteri vil normalt ha et ladespenningsforløp som begynner på ca. 14,4V ved start og som over tid går ned til ca. 13,8V. I tilfelle ved et slitent og/eller utladet batteri vil ladespenningen være lav fra start og bygges opp, om batteriet i det hele tatt er i form til å ta lading.

Så kan det kanskje være en tanke å ha i bakhodet den diskusjonen som har gått på STCN når det gjelder funn mht. lading av diesel 9-3: http://forum.saabturboclub.com/showthre ... D-10/page3. Dette spesielt om ikke DTC P0335 fortsatt settes.

Et spørsmål kunne være om det kanskje er to feil her; feks. ladeproblemer og veivakselgiver.

God jobb.

Og ett spørsmål til: Hvor gammelt er batteriet?
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

lillebjerka
Innlegg: 8
Registrert: 14 nov 2019, 16:20
Navn: Ørjan Lillebjerka

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av lillebjerka » 16 nov 2019, 19:41

Batteriet kjøpte jeg nytt for ett år siden. Sønnak 80a, men det skal sies at det ved en anledning har vært utladet, jeg var borte en periode, kom hjem og forsto ingenting når det var flatt batteri.

Har og en mistanke om dårlige kabler til injektor 2 eller 3, eventuelt defekt injektor. Men, må sjekke det når jeg kommer tilbake fra jobb tur,.
Takk for tilbakemeldinger så langt

arvmadla N2945
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 495
Registrert: 06 okt 2015, 20:56
Medlemsnummer: N2945
Navn: Arvid Madland
Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av arvmadla N2945 » 16 nov 2019, 20:17

Den litt lave ladespenningen kan være dårlig kontakt i kabelsko på dynamo. Byttet kabelsko og pusset kontaktflate på dynamo, på fruen sin diesel. Det kom seg da. Det er også ikke uvanlig med dårlig kontakt i pluggene på dysene. Visstnok dyse 3 som oftest.

Brukeravatar
Knappertappen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 04 jun 2019, 21:01

Re: 9-3 ttid 08, motor stopper

Legg inn av Knappertappen » 18 nov 2019, 20:29

Sjekk batteripolene også. På min saab var det dårlig kontakt. Førte til såpass heftig varmgang i plusskabelen at den var i ferd med å smelte. Da jeg tittet på innfestingen der kabelskoen er klemt fast til ledningen så var det masse irr der. Derav dårlig kontakt. Klipte den av og satte på en ny fra biltema. Da forsvant ladeproblemer og lav batterispenning. Har til dels hatt litt stopp-problemer som deg. Valgte egr-delete, dpf-delete og fjernet swirlplaps fra innsugsmanifold. Fikk igjen en bil som går klokkerent på tomgang og vesentlig lavere dieselforbruk.

Svar