9000 T16 ‘88

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

9000 T16 ‘88

Legg inn av taa » 16 nov 2019, 08:17

Hei, hadde en 9-5 for mange år siden som gikk problem med veivsensor. Finnes det en slik på min 9000 også?

Hilsen Tore

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2019, 10:01

Kanskje, det kommer an på hvilken del av modellåret den er fra. Hvis jeg husker rett, så kom 9000 T16 med DI + APC i andre halvdel av modellår 88. Disse har veivakselgiver, som sitter bak reimhjulet på veiva. På innsiden av reimhjulet sitter det en blendeskive, og giveren er skrudd i dekselet mot oljepumpa. Reimhjulet må altså av for å skifte giveren. Tidligere modeller med vanlig fordelertenning har ikke veivakselgiver, de har derimot hallgiver i fordeleren som gir signal om kamakselrotasjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av taa » 16 nov 2019, 16:33

Hei Ingvar!
Takk for svar, fordeler kan jeg ikke se..
Bilde

Det betyr vel veivaksel giver som det muligens vil lønne seg å bytte? (gått 127k) Er dette da en “a” som en spurte meg om og hvor kjøper jeg? Hilsen Tore

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2019, 23:24

Nei da er det vel en 88b, om det er det du mener.
Disse veivakselgiverne er nok av bedre kvalitet enn de nyere, jeg hadde ikke byttet med mindre den ikke virker. Tror ikke de lages lenger heller. Skulle du trenge en, så er det greit å vite at du kan også bruke giver fra en og900 med EZK tenning, dvs 16V uten turbo. Det eneste som må gjøres er å bytte kontakten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av taa » 16 nov 2019, 23:51

Hei Ingvar!
Takk for da gjør jeg ikke noe med
veivakselgiver nå. Er det noen svake pungter som du anbefaler at ser på for å sikre driftssikkerheten?
Hilsen Tore

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av Ingvar N629 » 17 nov 2019, 08:26

Tja... er ganske holdbare greier dette, men en tennkassett kan det jo være lurt å ha med seg. Kjøper du ny tennkassett i dag, så vær obs på at den kanskje ikke passer mot ledningsnettet, da de første hadde kabelbunt med kontakt («navlestreng»), alle senere har kontakten rett på. Kan være greit å ha laget et mellomstykke, om det ikke alt er gjort. Er jo en gammel bil, så er nok gjort litt gjennom årene. Å sette seg inn i hva som er gjort/ikke gjort ville jeg vel kanskje ha startet med først, om bilen var ny for meg.
På denne bilen er det en hel del som ikke er å få over disk lenger, så å legge seg opp et lite privat delelager ved å kjøpe inn ting man kommer over, er nok ikke dumt. Mtp km-stand så antar jeg dette er en fin bil som du tenker å beholde og kose deg med en stund, så da kan det jo være verdt å tenke framover i så måte.
Den som leter finner fortsatt ganske mye «new old stock», men utvalget minker og prisene øker.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av taa » 17 nov 2019, 20:55

Hei Ingvar! Fin rustfri bil og har en langsiktig plan da jeg liker 9000 veldig godt:-). Har ingen historikk men ser at bremser og eksos er nylig skiftet. Tennkassett høres ut som et godt forslag og legger ved et bilde fra en jeg fant på Orio, den burde passe?

Hilsen Tore

Bilde

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av Ingvar N629 » 18 nov 2019, 08:20

Ja, det er rett type det der.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
taa
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 172
Registrert: 08 mar 2005, 01:00

Re: 9000 T16 ‘88

Legg inn av taa » 18 nov 2019, 11:14

Takk Ingvar, jeg leste ett sted at tennkassetten holder ca. 200k og at den kutter uten forvarsel. Vet ikke om alder alene har noe å si på levetiden.

Hilsen Tore

Svar