Har jeg driti meg skikkelig ut? Kjedestrammer reg. kjede
Lagt inn: 11 feb 2020, 18:22
Heisann, her om dagen skulle jeg bare fikse en klunkelyd i forstillingen (løst stabstag), og i den forbindelse tok jeg av akselmutteren (trengte ikke det da det var stabstaget, men men)
Mens jeg da hadde alt dette løst, kun førersiden jekket opp og bilen i gir m/håndbrekk tar jeg kjedestrammeren rett ut uten å sette veivaksel i "top dead center" og alt det der, da jeg hadde fått med meg det var så lett å sjekke slark i reg.kj. så tenkte ikke over det.
Jeg setter strammeren inn igjen til sist, da etter at jeg har køddet med akselmutteren med muttertrekker og litt sånn. Det var da 3 deler til strammeren jeg satt inn. Bolt for å holde fjæra inne, fjæra og selve strammeren.
Slarken viste forøvrig 18mm.
Men da alt var på plass igjen og jeg starter motoren er det et H****** råk og bråk og jeg skjønner at reg kjedet nå er kjempeslakt og skrangler myeog forbruket går opp fra allerede kjempehøye 1,2l/mil til 1,4-1,5l/mil.
Noldus som jeg er sjekker jeg jo prosedyre for å sjekke strammeren etter jeg er ferdig og ser at jeg skulle ha satt veivakselen i TDC og at det visstnok er en fjerde del til kjedestrammeren, en liten tapp som fjæra tres over før man setter den inn i strammeren.
Beklager jævla rotete post men prøvde å forklare detaljert.
Har jeg driti meg ut og fucka opp timing eller kan jeg komme unna med å finne den lille tappen eller kjøpe ny strammer?
Resatte strammeren før jeg satte den inn og har kjørt bilen rundt en mil etterpå (veldig pent), skranglinga fra kjedet er mye verre nå enn før jeg tok den inn og ut.
Hilsen fortvilet idiot.
Mens jeg da hadde alt dette løst, kun førersiden jekket opp og bilen i gir m/håndbrekk tar jeg kjedestrammeren rett ut uten å sette veivaksel i "top dead center" og alt det der, da jeg hadde fått med meg det var så lett å sjekke slark i reg.kj. så tenkte ikke over det.
Jeg setter strammeren inn igjen til sist, da etter at jeg har køddet med akselmutteren med muttertrekker og litt sånn. Det var da 3 deler til strammeren jeg satt inn. Bolt for å holde fjæra inne, fjæra og selve strammeren.
Slarken viste forøvrig 18mm.
Men da alt var på plass igjen og jeg starter motoren er det et H****** råk og bråk og jeg skjønner at reg kjedet nå er kjempeslakt og skrangler myeog forbruket går opp fra allerede kjempehøye 1,2l/mil til 1,4-1,5l/mil.
Noldus som jeg er sjekker jeg jo prosedyre for å sjekke strammeren etter jeg er ferdig og ser at jeg skulle ha satt veivakselen i TDC og at det visstnok er en fjerde del til kjedestrammeren, en liten tapp som fjæra tres over før man setter den inn i strammeren.
Beklager jævla rotete post men prøvde å forklare detaljert.
Har jeg driti meg ut og fucka opp timing eller kan jeg komme unna med å finne den lille tappen eller kjøpe ny strammer?
Resatte strammeren før jeg satte den inn og har kjørt bilen rundt en mil etterpå (veldig pent), skranglinga fra kjedet er mye verre nå enn før jeg tok den inn og ut.
Hilsen fortvilet idiot.