Side 1 av 1

B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Lagt inn: 01 mar 2020, 13:00
av Saabina
Vil en B235 motor fra en 9-5 Aero passe i en 9-3 med T5 hvis jeg bytter topplokket til B204 og mapper om motorstyringen?

Jeg har tidligere bygd en B234/235 hybrid motor som jeg i utgangspunktet skulle montert i en 9-5 jeg hadde. Jeg solgte 9-5en men har beholdt motoren.

Hybrid motoren er bygd på -01 B235 motorblokk og topplokk, og har B234 innmat. Kan jeg ved å bare skifte til B204 topplokk få denne motoren til å passe i 9-3en min med T5 motorstyring. Dvs uten for store ombygninger? Evap systemet er jo anderledes. Er der mye annet som må endres foruten å mappe om motorstyringen selvfølgelig?

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Lagt inn: 01 mar 2020, 13:20
av Ingvar N629
Jada. EVAP-systemet har ikke noe med blokka å gjøre.

Hvis blokka er fra 04 eller nyere slår du i en frostplugg i hullet der oljefella står. Når du ikke bruker originale stempel fra B235 så går det fint.

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Lagt inn: 01 mar 2020, 15:15
av Saabina
Takk for kjapt svar. Blokka er fra en 01 9-5 Aero. Produsert i 00 etter det jeg kan se.

En ting til: Hvilken type toppakning bruker jeg, T5 eller T7 ? :?:

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Lagt inn: 01 mar 2020, 21:33
av Ingvar N629
Hvis du har dreid ned stemplene så bruker du T7 toppakning, det vil jeg egentlig anbefale deg å gjøre hvis det ikke alt er gjort.

Med original stempelhøyde må du bruke T5 toppakning.

Re: B235 motor med B204 topplokk i 9-3 med T5

Lagt inn: 02 mar 2020, 10:18
av Saabina
Takk for svar. Jeg har ikke dreid ned stemplene, og jeg tenker jeg avstår fra å demontere stemplene. Da bruker jeg T5 toppakning.