9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Legg inn av Saabina » 12 apr 2020, 20:31

Jeg har en 08 9-3 Tid120 som fikk sin første skikkelige langtur etter en lang vinterdvale. Den har kun fått noen småturer tidligere denne våren, og den har da gått helt fint. Før jeg startet kjøreturen idag tanket jeg opp bilen, og fylte på en rensemiddel som skal rense dysene.

Jeg merket nokså fort at bilen virket smånøkkete under kjøring. Jeg prøvde og teste ut draget i motoren ved å dra den høyt på turtal gjennom alle girene fra andre giret og oppover. Når jeg kom til fjerde og femte gir opplevde jeg 2-3 ganger et voldsomt rykk i bilen. Dette skjedde hver gang mellom 2500-3000 omdr. Lampen med begrenset ytelse ble tent, og motoren døde, så jeg måtte svinge inn til siden og stoppe. Bilen startet igjen hver gang helt fint, og motorlampen var slukket.

Det var først etter en stund at det gikk opp for meg at den nøkkete gangen kunne skyldtes regenerering. Etter å ha kjørt en 20-30 minutter gikk bilen helt fint.

Til opplysning er EGR ventilen fjernet, både fysisk og i programvaren. Bilen er også steg 1 tunet (155 hk/330 NM).

Før jeg begynner å søke etter feil, også med Tech, tenkte jeg at jeg måtte høre om noen har opplevd det samme? Kan det være regenerering eller rensemiddelet som gjorde at motoren døde på 4. og femte gir ved harde pådrag, eller er dette noe annet?

Jeg har også en liten frykt om at det kan være at den får for høyt "bar trykk" på de høye girene etter tuningen? Men, dette skulle da ikke medføre at motoren stoppet?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Legg inn av Hjelle, N6 » 12 apr 2020, 21:02

Motoren daudar ikkje under regenerering i normale fall...
Men at det kan vere feil som gjer at regenerering ikkje fungerar er kanskje meir sansynleg. Fks ei luftlekasje. Og om du misstenker for högt trykk etter trim resulterar det oftast i ei luftlekasje av eit slag. Og ei lita flenge i slangen inn til IC (som ikkje er uvanleg på 1.9 og 2.0 TiD/TTiD-motorane) vert jo meir merkbart ved högt trykk og belastning enn ved meir normal köyring.
Du får ikkje ut feilkoder då? Og sidan du har ein Tech kan du teste ei manuell regenerering, den gir iaf beskjed om du har feil i systemet som gjer at manuell og automatisk regenerering ikkje kan startast.

Saabina
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 134
Registrert: 16 aug 2018, 21:00
Bil: Saab 9-3SE og 9-3 Cv Vector

Re: 9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Legg inn av Saabina » 13 apr 2020, 17:08

Jeg koblet til Techen idag, og leste ut flg. feilmeldinger:

EDC16 P0001 75 Fuel pressure too low
EDC16 P0001 5B Fuel pressure too low

Det hører med til bildet at jeg i vinter har skiftet både diesel filter og glødeplugger, samt at jeg har hatt ute tilleggsvarmeren og overhalt denne, samt skiftet den lille drifstoffpumpen og den tynne drivstoffledningen til tilleggsvarmeren. Dette betyr jo at det må ha kommet luft i systemet.

Jeg hadde en lang kjøretur idag, og da virket bilen helt fin, skjønt jeg var litt mer forsiktig med gassen i forhold til hvor raskt jeg økte turtallet. Men den dro helt fint opp til 4000 omdr. Hvis jeg tolker dette riktig, betyr det at bilen har fått for lite drivstoff ved hardt gasspådrag på de høyere girene?. Kan dette ha noe med luft i systemet og at dette er borte nå?

Ellers så har vel motoren to drivstoffpumper, en i tanken og en som drives av multiremmen. Forslag til hvor feilen kan ligge hvis det ikke var luft som var årsaken?
M99 Saab 9-3SE turbo individuelt mappet - 320 HK
M06 Saab 9-3 Cab Vector Jubileum 2.0t - steg 1

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 apr 2020, 19:26

Begge feilkodene seier at drivstofftrykket er for lågt i högtrykksdelen som du skriv.
So er jo å sjekke for lekasjer eller om en slange ligg i klem. Med Techen kan en vel få ut info som trykk på pumpa fks. Det logiske er vel å konsentere seg om högtrykkspumpa? Kan jo vere at den ikkje gir nok ved hög belastning fks. Men eg er ingen dieselekspert...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir

Legg inn av Ingvar N629 » 13 apr 2020, 20:28

Jeg holder en knapp på luft i dieselsystemet, evt filteret. Det er iallfall naturlig at den reagerer slik da, og det stemmer med feilkoden. Det er også lurt å starte med det enkle først.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar