9-3 SC Tid8 - motoren dør under kraftig motorbelastning på 4. og 5. gir
Lagt inn: 12 apr 2020, 20:31
Jeg har en 08 9-3 Tid120 som fikk sin første skikkelige langtur etter en lang vinterdvale. Den har kun fått noen småturer tidligere denne våren, og den har da gått helt fint. Før jeg startet kjøreturen idag tanket jeg opp bilen, og fylte på en rensemiddel som skal rense dysene.
Jeg merket nokså fort at bilen virket smånøkkete under kjøring. Jeg prøvde og teste ut draget i motoren ved å dra den høyt på turtal gjennom alle girene fra andre giret og oppover. Når jeg kom til fjerde og femte gir opplevde jeg 2-3 ganger et voldsomt rykk i bilen. Dette skjedde hver gang mellom 2500-3000 omdr. Lampen med begrenset ytelse ble tent, og motoren døde, så jeg måtte svinge inn til siden og stoppe. Bilen startet igjen hver gang helt fint, og motorlampen var slukket.
Det var først etter en stund at det gikk opp for meg at den nøkkete gangen kunne skyldtes regenerering. Etter å ha kjørt en 20-30 minutter gikk bilen helt fint.
Til opplysning er EGR ventilen fjernet, både fysisk og i programvaren. Bilen er også steg 1 tunet (155 hk/330 NM).
Før jeg begynner å søke etter feil, også med Tech, tenkte jeg at jeg måtte høre om noen har opplevd det samme? Kan det være regenerering eller rensemiddelet som gjorde at motoren døde på 4. og femte gir ved harde pådrag, eller er dette noe annet?
Jeg har også en liten frykt om at det kan være at den får for høyt "bar trykk" på de høye girene etter tuningen? Men, dette skulle da ikke medføre at motoren stoppet?
Jeg merket nokså fort at bilen virket smånøkkete under kjøring. Jeg prøvde og teste ut draget i motoren ved å dra den høyt på turtal gjennom alle girene fra andre giret og oppover. Når jeg kom til fjerde og femte gir opplevde jeg 2-3 ganger et voldsomt rykk i bilen. Dette skjedde hver gang mellom 2500-3000 omdr. Lampen med begrenset ytelse ble tent, og motoren døde, så jeg måtte svinge inn til siden og stoppe. Bilen startet igjen hver gang helt fint, og motorlampen var slukket.
Det var først etter en stund at det gikk opp for meg at den nøkkete gangen kunne skyldtes regenerering. Etter å ha kjørt en 20-30 minutter gikk bilen helt fint.
Til opplysning er EGR ventilen fjernet, både fysisk og i programvaren. Bilen er også steg 1 tunet (155 hk/330 NM).
Før jeg begynner å søke etter feil, også med Tech, tenkte jeg at jeg måtte høre om noen har opplevd det samme? Kan det være regenerering eller rensemiddelet som gjorde at motoren døde på 4. og femte gir ved harde pådrag, eller er dette noe annet?
Jeg har også en liten frykt om at det kan være at den får for høyt "bar trykk" på de høye girene etter tuningen? Men, dette skulle da ikke medføre at motoren stoppet?