Har en Saab 93, 2008 mod. 1,9 tid 150 hk.
Denne har fått dpf delete, egr delete og steg 1 tuning, i utgangspunktet til rundt 190 hk.
Tuning ga ingen merkbar effektøkning så jeg klaget på jobben og fikk utført det en gang til med et resultat på i overkant av 210 hk. Fortsatt ingen merkbar økning. Har søkt etter luftlekasjer, men finner ingen. Turbotrykket skal nå være på ca 36 psi, men jeg måler kun rundt 23.
På lavt gir, lav fart og så gassen i bånn, får jeg en "vobblende" rar lyd fra turboen. Kan turboen være så slitt at den ikke greier å oppnå riktig trykk!? Er det eventuelt andre ting jeg bør se etter?
PS!!! Tuning er utført av et profesjonelt, anerkjent firma.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
Tuning, slitt turbo???
Moderator: Moderatorer
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Tuning, slitt turbo???
Ta av luftslangen inn på turbo å kjenn om det er slakk i akslingen. Det skal være minimalt med aksial slakk og ingen radial slakk. Dette er også en VNT turbo der det ikke er uvanlig at skovlene kokser seg og setter seg fast. Dette kan sjekkes ved å se om staget fra vakuum klokka på turbo har full vandring. Men det jeg synes er rart er at dette seriøse tuningfirmaet, istedet for å undersøke årsak til at bilen ikke responderer som den skal etter tuning, øker tuningen enda ett hakk?
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Re: Tuning, slitt turbo???
Årsaken til det var at da de likevel måtte inn i systemet for å sjekke at tuningen var på plass så sa jeg at de kunne legge på litt ekstra hester med det samme (litt på fleip) men det ble faktisk gjort! De har selfølgelig også tilbydt seg å hjelpe meg med feilsøking, men tenkte å prøve å finne ut av det selv før jeg drar tilbake. Regner med at feilsøking ikke er gratis så lenge det er et eller annet feil med bilen.arvmadla N2945 skrev:Ta av luftslangen inn på turbo å kjenn om det er slakk i akslingen. Det skal være minimalt med aksial slakk og ingen radial slakk. Dette er også en VNT turbo der det ikke er uvanlig at skovlene kokser seg og setter seg fast. Dette kan sjekkes ved å se om staget fra vakuum klokka på turbo har full vandring. Men det jeg synes er rart er at dette seriøse tuningfirmaet, istedet for å undersøke årsak til at bilen ikke responderer som den skal etter tuning, øker tuningen enda ett hakk?
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 495
- Registrert: 06 okt 2015, 20:56
- Medlemsnummer: N2945
- Navn: Arvid Madland
- Bil: 02 9-3 Aero Cab, 04 9-5 Vector
Re: Tuning, slitt turbo???
Kom på at du må også sjekke virvelspjeld.
- Knappertappen
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 04 jun 2019, 21:01
Re: Tuning, slitt turbo???
De glemte jeg å nevne. De er allerde fjernet og blokkert.arvmadla N2945 skrev:Kom på at du må også sjekke virvelspjeld.
Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk